×

بیشتر بدانیم

سئو چیست؟ انواع مختلف سئو و روش های انجام آن در پروژه

سئو چیست؟ انواع مختلف سئو و روش های انجام آن در پروژه

امروزه داشتن یک وبسایت برای هر تجارتی اهمیت زیادی دارد اما اگر سایت در نتایج جستجو رتبه ای نداشته باشد و مخاطبین هدف ما سایت را در نتایج جستجو نتوانند مشاهده کنند عملا بی فایده است و نمیتوانیم آنطور که برنامه ریزی کرده ایم مخاطب جذب کنیم.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در این مقاله میخواهیم شما را با تخصصی آشنا کنیم که هر سایتی به آن نیاز دارد و میتواند مشتری ها و مخاطبین زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

سئو چیست

سئو چیست؟

عبارت (SEO(Search engine optimization که به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است روشی برای جذب ترافیک هدفمند برای یک وبسایت و بهبود رتبه بندی در بخش ارگانیک نتایج جستجو(غیر پرداخت) است. مزیت اصلی سئو این است که میتوانید در یک کلمه کلیدی خاص ماه به ماه به صورت رایگان "بازدید" از سایت خود داشته باشید. سئو یک فرآیند ساده ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص در این زمینه است. سئو تخصصی نیست که خیلی زود تمام شود و پایان یابد. یک سایت باید دائما بروز رسانی شود و اصول سئو را رعایت کند تا بتواند جایگاه خود را حفظ کند و چه بسا به رتبه های بالاتری هم ارتقا یابد. پس سئو یک تخصص همیشگی و نیازمند صبر زیادی است که نتایج بتوانند خودشان را نشان دهد. همچنین الگوریتم های گوگل روزانه خودشان را بهبود میبخشند و معیار های رتبه بندی صفحات دائما در حال تعقیر است. بنابراین یک سئوکار باید همیشه اطلاعات خودش را بروز نگه دارد.

مقاله پیشنهادی: اهمیت کلمه کلیدی در سئو

روش های انجام سئو در پروژه

روش های انجام سئو در پروژه

روش های انجام پروژه در سئو به 3 بخش کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه تقسیم میشوند.

  • سئو کلاه سفید:

در روش انجام پروژه به روش کلاه سفید تمامی قوانین گوگل از نظر رتبه بندی توسط سئوکار رعایت میشود و سایت کاملا اصولی و بهینه شده رتبه بندی میشود. در این روش برای بالا آمدن در رتبه بندی و رسیدن به نتایج مطلوب زمان زیادی را نیاز است و باید با صبر کردن به نتایج عالی رسید و یک مزیتی که این کار دارد این است که اگر به نتایج عالی برسید دیگه ترس از دست دادن رتبه را ندارید و جایگاهتون در همان بالای نتایج جستجو خواهد ماند.

  • سئو کلاه خاکستری:

راه رفتن روی لبه تیغ

در روش انجام پروژه به روش کلاه خاکستری سئوکار یک سری از قوانین گوگل در رتبه بندی را نادیده میگیرد و سعی میکند تا موتور جستجو را به روش هایی که وجود دارد گول بزند تا بتواند رتبه بهتری داشته باشد در این روش زمان کمتری نسبت به کلاه سفید نیاز دارید تا به نتایج مطلوب برسید ولی همانطور که گفته شد این روش راه رفتن روی لبه تیغ است چرا که ممکن است با بروز رسانی الگوریتم ها توسط موتور جستجو شناسایی شویم و تمامی رتبه هایی که بدست آورده بودیم را از دست بدهیم.

  • سئو کلاه سیاه:

در این روش سئوکار تمامی قوانین گوگل را زیر پا گذاشته و به صورت غیر طبیعی و بیش از حد سایت را بهینه میکند و موتور جستجو را گول میزند. در این روش سایت به سرعت به رتبه های بالایی میرسد اما زمان زیادی طول نخواهد کشید که موتور جستجو متوجه خواهد شد و سایت را به کل از نتایج جستجو پاک میکند.

موتور های جستجو چگونه کار میکنند

موتور های جستجو چگونه کار میکنند؟

اکنون وقت آن رسیده است که بفهمیم موتور های جستجویی مانند گوگل چگونه کار میکنند. هنگامی که شما چیزی را در گوگل جستجو میکنید الگوریتم ها شروع به فعالیت میکنند تا آنچه را که موتور جستجو بهترین نتیجه میداند به شما نمایش بدهند.در واقع، گوگل از میان میلیارد ها صفحه ای که در اختیار دارد اسکن انجام میدهد تا مجموعه ای از نتایج را پیدا کند که با جستجو شما مرتبط باشد. برای مثال اگر شما کلمه "خرید لباس" را جستجو کنید الگوریتم ها شروع به فعالیت میکنند و از میان میلیارد ها صفحه ای که در مورد "خرید لباس" وجود دارد اسکن انجام میدهند و بهترین صفحات که از لحاظ معیار های خود الگوریتم ها بهترین هستند، رتبه بندی میکنند.

چرا سئو اهمیت بالایی دارد

چرا سئو اهمیت بالایی دارد؟

در اینجا میخواهیم یک مثال برایتان بازگو کنیم تا اهمیت سئو را به خوبی درک کنید.فرض کنید صاحب یک فروشگاه پوشاک هستید.برای مثال ماهانه 10 هزار نفر کلمه خرید لباس را در گوگل جستجو میکنند. در این صورت اگر 20 درصد این افراد فقط روی لینک اول کلیک کنند یعنی 2 هزار بازدید کننده به صورت رایگان در هر ماه این سایت کسب میکند که خوب طبیعی است که هر چه بازدید کننده بیشتری داشته باشید در نتیجه شانس فروشتان هم بیشتر خواهد بود.

حالا با توجه به این مثال اکنون باید درک کرده باشید که سئو چقدر میتواند در زمینه فروش و برند سازی به شما کمک کند. اگر در سطح اینترنت نگاهی بیاندازید خواهید فهمید که بسیاری از برند های معروف در بسیاری از نتایج مربوط به حوزه کاری خود در نتایج برتر گوگل قرار دارند مانند دیجی‌کالا، علی‌بابا و ... 

بخش های اصلی سئو

به طور کلی سئو به 3 بخش اصلی تقسیم میشود که این 3 بخش شامل:

  • سئو تکنیکال(Technical SEO)
  • سئو داخلی(On Page SEO)
  • سئو خارجی(Off Page SEO)

سئو تکنیکال(Technical SEO):

سئو تکنیکال مربوط به تمامی موارد فنی و غیر محتوایی سایت میشود. این بخش شامل استراتژی هایی میشود که برای بهبود خوانایی سایت برای موتور های جستجو و بهبود ساختار سایت مورد استفاده قرار میگیرد. موتور جستجو سایت هایی را در اولویت قرار میدهد که ویژگی های خاصی را مانند اتصال ایمن، طراحی ریسپانسیو یا زمان بارگیری سریعی داشته باشند. برخی از مهمترین کار های مربوط به سئو تکنیکال را که باید در سایت خود رعایت کنید شامل:

  • بهینه سازی فایل دسترسی ربات‌ها(Robots.txt)
  • بهینه سازی ساختار های آدرس صفحات(URL)
  • بهینه سازی سربرگ و ساختار سایت
  • دسته بندی صفحات و بخش بخش کردن آنها
  • استفاده از کنونیکال در صفحات(canonical)
  • استفاده از صفحات 404 . بهینه سازی آنها
  • استفاده از سایت مپ(sitemap)
  • استفاده از SSL و HTTPS
  • بالابردن سرعت وب‌سایت
  • ربسپانسیو بودن وب‌سایت در سایز های موبایل
  • ثبت سایت در گوگل کنسول و سایر ابزار های تحلیل
  • و...

سئو داخلی(On Page SEO):

به تمامی فعالیت هایی که در داخل خود وب‌سایت در جهت بهینه سازی سایت انجام میشود سئو داخلی(On Page SEO) میگویند. سئو داخلی در بهینه سازی وب‌سایت نقش بسیار مهمی دارد زیرا اگر محتوا یا لینک سازی داخلی بهینه نباشد ن تنها موتور جستجو اهمیتی برای صفحات قائل نمیشود بلکه هر کاربری که جذب وب‌سایت میشه به دلیل نبودن محتوایی جذاب و لینک سازی مفید از سایت خارج میشود و خسارت های زیادی به وب‌سایت وارد میکند، موارد مربوط به بهینه سازی سئو داخلی شامل:

  • بهینه سازی عنوان صفحات(Title Tag)
  • اضافه کردن متاتگ توضیحات(Description Tag)
  • بهینه سازی سرتیتر ها(Headlines)
  • بهبود تعامل با کاربر
  • بهینه سازی تصاویر
  • اضافه کردن آلت تصاویر
  • بهبود لینک سازی داخلی
  • استفاده از کلمه کلیدی های مربوط به صفحه
  • و ...

سئو خارجی(Off Page SEO):

سئو خارجی متقابل سئو داخلی است، به تمامی فعالیت هایی که خارج از وب‌سایت صورت میگیرد و مربوط به داخل وب‌سایت نیست را سئو خارجی میگویند. بخش عمده ای از سئو خارجی را لینک سازی تشکیل میدهد. سئو خارجی نقش بسیار مهمی در رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو دارد و یکی از ملاک های اصلی الگوریتم ها برای رتبه بندی سئو خارجی وب‌سایت ها است و اینکه چه میزان اعتبار در خارج از خود سایت دارند. برخی از موارد مربوط به سئو خارجی عبارت‌اند از:

  • لینک سازی
  • ریپورتاژ نویسی
  • شبکه های اجتماعی
  • وبلاگ نویسی مهمان

 

 

 

حرف آخر:

سئو یک تخصص زمان بر و نیاز به دانش بالایی است که هر روزه با آپدیت الگوریتم ها شیوه رتبه بندی ها عوض میشوند و یک سئوکار باید خودش را همیشه آپدیت نگه دارد. همچنین اگر وب‌سایتی دارید که در نتایج مربوطه به کسب و کارتان رتبه خوبی ندارید احتمالا خیلی از معیار های رتبه بندی را رعایت نکرده اید و به همین دلیل موتور جستجو هم وب‌سایت شمارا کم ارزش شمرده است.

با تجارت الکترونیک بیشتر آشنا شوید

مقالات مشابه

Related Articles