×

بیشتر بدانیم

25 نمونه طرح مطالعاتی که هر بازاریاب باید بداند

 

جمله معروف "رهبری توسط نمونه‌ها" در سیاست و مدیریت نقش مهمی دارد اما نباید از نقش آن در بازاریابی دیجیتال نیز غافل شویم. مطمئنا شما می‌توانید به مشتری‌های خود از مهارت تیمتان در راه اندازی و هدایت یک کمپین یوتوبی یا افزایش سودمندانه قابلیت هزینه به ازای هر پرداخت صحبت کنید اما به محض اینکه شما پیشنهاد خود را ارائه دهید،‌ آن‌ها را در شرایط سختی برای باور کردن حرف‌هایتان قرار داده‌اید. شما در این مورد نیاز دارید تا یک طرح مطالعاتی داشته باشید.

 

طرح مطالعاتی چیست؟

طرح مطالعاتی جزئیات کارها و اقداماتی است که شرکت شما تاکنون انجام داده است. این طرح معمولا شامل یک آغاز می‌باشد که در مورد موانع و مشکلات در راه کسب و کار شما است و اینکه شما چگونه توانستید مشکلی را حل کرده یا کسب و کار خود را بهبود ببخشید. یک طرح مطالعاتی عالی اغلب شامل نتایج و آمار از پروژه‌های قبلی شما است.

آماده کردن یک طرح مطالعاتی خوب یکی از قوی‌ترین راهبردهایی است که به شما کمک می‌کند تا توانایی‌های بازاریابی خود را نشان دهید و مشتری‌های آینده را به سمت خودتان بکشانید. پس با ما همراه باشید تا 25 مورد از طرح‌های مطالعاتی که نظر ما را به خود جلب کرده‌اند را با هم مرور کنیم.

  1. "شرکت Shopify از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری HubSpot برای ارتقا نظام بالارده فروش خود استفاده می‌کند" توسط HubSpot

موردی که این طرح را جذاب کرده است، نحوه نعامل آن با مشتری است. این تعامل خط مشی "هاب اسپات"‌را منعکس می‌کند که همواره توانسته است نظر مشتری‌ها را به خود راضی نگه دارد. این طرح با توضیح مختصری مبنی براینکه چرا "شاپیفای" از "هاب اسپات" استفاده کرده است ادامه می‌یابد و در انتها یک ویدئو کوتاه به همراه جامعه آماری این شرکت قابل مشاهده است.

این طرح مطالعاتی از رسانه‌های مختلفی استفاده می‌کند. یک ویدئو کوتاه به همراه متن اضافی در این طرح درج شده است. پس وقتی شما می‌توانید از یک یا دو رسانه متفاوت در طرح مطالعاتی استفاده کنید، با ترکیب نوشتار و رسانه‌های دیداری برروی موفقیت پروژه‌های خود تاکید کنید.

 

  1. "طراحی آینده کشاورزی شهری" توسط IDEO

اینجا ما طرحی را داریم که می‌داند چگونه با استفاده از سادگی محض مخاطب را هدایت کند. به محض اینکه بازدیدکننده وارد صفحه شود،‌ با یک تصویر بزرگ و دوردیف متن با عنوان "چالش" و "پی‌آمد" مواجه خواهد شد. این راهکاری است که شرکت IDEO برای نمایش چالش استارت آپ کشاورزی عمودی INFARM به کار برده است. در پایین صفحه این ستون‌های عمودی به شیوه استادانه‌ای بدون هیچ گونه سردرگم کردن مخاطب، به متنی جامع در مورد نحوه کار این شرکت می‌پردازد.

 

  1. "وای فای امن برای مسابقه برنده است" توسط WatchGuard

طرح‌های هم وجود دارند که فقط با رسانه‌های تصویری پیام‌شان را منتقل می‌کنند، البته اگر به شیوه‌ درستی انجام شوند. شرکت WatchGuard که در زمینه تامین امنیت اینترنت فعالیت دارد،‌ در این ویدئو داستان همکاری خود با مسابقات فریزبی ویندمیل را شرح می‌دهد که آن‌ها توانستند به شرکت‌کنندگان و برگزار کنندگان آن اینترنت ارائه دهند.

 

  1. طرح مطالعاتی مشتری: موکلان املاکی الیوت لی" توسط Pioneer Business System

در سال 2018 45 درصد مردم در هفته بیش از یک ساعت ویدئو در فیسبوک یا یوتوب دیدند. یک طرح مطالعاتی ویدئویی می‌تواند راه بهتری برای جذب مشتری‌هایی باشد که ترجیح می‌دهند یه جای خواندن متن یک ویدئو مشاهده کنند. به علاوه یک ویدئو این اجازه را به شما می‌دهد که احساس مخاطب را برانگیزید. این طرح به بازدیدکنندگان تاثیر سیستم تلفنی شرکت Pioneer Business Systrm را برروی مشتری خود آژانس املاک نشان می‌دهد. این طرح همچنین شامل متن نیز می‌باشد که توضیحات داخل ویدئو را به چند بخش تقسیم کرده است.

 

  1. "طرح مطالعاتی جذب مشتری Sapio" توسط Fractl

"فرکتل" در صفحه اینترنتی طرح مطالعاتی Sapio از ترکیب متن و طراحی گرافیکی برای رضایت تجربه کاربری استفاده کرده است. به این ترتیب با پایین کشیدن صفحه شما شاهد طراحی اینفوگرافیکی به همراه متن هستید. در قسمت پایین صفحه آن‌ها از یک قلب و دایره برای نمایش دادن میزان جذب مشتری و از گراف‌هایی برای نمایش نتایج استفاده کرده‌اند. در آخر آن‌ها به جای نوشتن نام انتشاراتی که داستان خبری آن‌ها را پوشش داده‌اند،‌ از لوگو و آرم آن‌ها برای تنوع بصری اسفاده کردند.

 

  1. " USA Today" توسط Fantasy

بهترین راه برای نمایش رسپانسیو بودن و رابط کاربری سایت چیست؟ احتمالا با پریدن درون سایت از طریق یک ویدئو که شرکت Fantasy توانسته است در طرح مطالعاتی USA Today به بهترین نحو از آن استفاده کند. آن‌ها صفحه طرح مطالعاتی را ساده و تمیز نگه داشته‌اند و با یک دکمه قرمز نمایش در بالای صفحه شما را به دیدن بازطراحی خودشان از سایت USA Today دعوت می‌کنند. خود ویدئو بسیار ساده است و فقط طراحی کاربری سایت را با پخش شدن یک موسیقی به شما نشان می‌دهد.

اگر شما به خواندن متن علاقه‌مند هستید،‌ می‌توانید با پایین کشیدن صفحه متن هدفشان را با عنوان " رسپانسیو کردن سایت USA Today" بخوانید و در یک پاراگراف کوتاه که با آیکون 1 تزئین شده است متن "تبدیل شده به پربازدیدترین سایت آمریکا" آورده شده است. شرکت Fantasy کاملا متوجه شده است که مشتری‌های احتمالی تنها نیاز دارند تا همین موضوع را بدانند و اگر موافق آن باشند، ‌دکمه "ارتباط با ما" را در پایین صفحه پیدا خواهند کرد.

 

  1. "کوکاکولا از App Annie برای سرگرم و خوشحال کردن مشتری‌هایش استفاده می‌کند" توسط App Annie

یک ویدئو روش اساسی برای جذب نظر مخاطب است اما در دنیای پر از ویدئو ما، راضی نگه داشتن چشمان مخاطب بسیار کار سختی است. برای مقابله با این مسئله، App Annie در طرح مطالعاتی "کوکاکولا" در کنار صحبت‌های "گرگ چمبرز" مدیر نوآوری "کوکاکولا" از متن و نقاشی‌های گرافیکی استفاده کرده است. با کمک گرفتن از متن و طراحی‌های گرافیکی در این ویدئو، ‌App Annie بازدیدکنندگان را برای درگیرماندن تشویق می‌کند.

 

  1. " چگونه یک تجارت الکترونیکی چالش اومنی چنل را با کمپین‌های Bitly حل می‌کند" توسط Bitly

"بیتلی" روش متفاوتی را برای طرح‌های مطالعاتی متن محور را برای "شرکت تجارت الکترونیک ویسلا" (Vissla) در قالب فایل PDF به کار می‌گیرد. این طرح مطالعاتی کاملا تمیز و قابل اسکن است که در بخش‌های "هدف"،‌ "بزرگ‌ترین موانع اومنی چنل (تنوع کانال‌ها در تجربه خرید مشتریان)" و تصاویر "راه اندازی" و "آغاز" تقسیم شده‌اند. فایل PDF قابل دانلود در قالب یک بخش پشت صحنه اختصاصی عمل می‌کند و با استفاده از رنگ‌ها و متن‌هایی که با لوگو "بیتلی" تزئین شده‌اند. از آنجایی که فایل PDF در یک صفحه مرورگر دیگری باز می شود،‌ از پرت شدن حواس بازدیدکنندگان از صفحه اصلی جلوگیری می‌گردد.

 

  1. "چگونه بینش شبکه‌های اجتماعی کمپین‌های تعطیلات لکسوس را تغییر داد" توسط Infegy

افزودن مشکلات و موانع گذشته به طرح مطالعاتی شما می‌تواند خطرناک باشد اما با خطرهای بزرگ همیشه موفقیت‌های بزرگ نیز نصیبتان خواهد شد. در این مورد استفاده از این روش ارزش خطر کردن را برای شرکت Infegy داشته است، مخصوصا که مشتری آن‌ها یکی از غول‌های بزرگ صنعت خودروسازی، "لکسوس" بوده است. فایل PDF طرح مطالعاتی آن‌ها مانند متن خبری است که شامل عنوان‌های "ظهور لکسوس" و "سقوط لکسوس" است که با نمودارهای دایره‌ای و نظرات مشتری‌هایی است که از تبلیغات ناکارآمد گذشته "لکسوس" راضی نبوده‌اند،‌ همراه شده است. فایل PDF شامل 6 صفحه است که با وجود فونت بزرگ و فضای خالی بسیاری که دارد، بیشتر از چند دقیقه خواندن آن به طول نمی‌انجامد.

 

  1. "مسابقات Fiesta Bowl" توسط OH Partners

شرکت OH Partners اجازه نمی‌دهد که جزئیات اضافی حواس مخاطبان را از موضوع اصلی پرت کند. آن‌ها در تمام طرح‌های مطالعاتی خودشان از 3 دسته بندی "موقعیت"، "راه حل" و "موفقیت" استفاده می‌کنند. در طرح مطالعاتی مسابقات Fiesta Bowl نیز از همین شیوه استفاده شده است. در ابتدای صفحه نیز شما می‌توانید یک ویدئو را با فونت‌های بزرگ مشاهده کنید.

چند پاراگراف کوتاه که کاملا با یک نگاه سطحی قابل درک هستند،‌ تمامیت این طرح را تشکیل می‌دهند و شرکت OH Partners در سمت چپ این پاراگراف‌ها از تصاویر رنگی استفاده کرده‌است تا مشتری‌های احتمالی از یکنواختی متن خسته نشوند.

  1. "روز سلامتی" توسط Digitas

طرح مطالعاتی که Digitas برای جامعه حمایتی از بیماران سرطانی LVNG With شرکت AstraZeneca ساخته است، یکی از احساسی‌ترین کمپین‌هایی است که در لیست ما حضور دارد. این صفحه با یک ویدئو احساسی از تمام لحظات زندگی افرادی که دچار سرطان بوده‌اند با شعار "قرار نبود اتفاق بیافتد"،‌ شروع می‌شود که به شما یادآور می‌شود که از نعمت سلامتی خود استفاده کنید. با پایین کشیدن صفحه شما متوجه می‌شوید که این طرح مطالعاتی Digitas هدف راهبردی AsteraZeneca را به پیش برده است اما از آن مهم‌تر امتیاز ویژه این طرح استفاده از افراد واقعی است.

 

  1. "Wine.com" توسط RichRelevance

اولین موضوعی که نظر من را به طرح مطالعاتی Wine.come جلب کرد، ستون سمت چپ سایت بود که طرح مطالعاتی آن‌ها را به شکلی خلاصه در قالب‌های‌ مواد موردنیاز، راه حل و نتیجه خلاصه کرده بود. اضافه کردن نسخه خلاصه شده طرح برای جذب مخاطبانی که وقت کافی برای خواندن طرح کلی را ندارند و نسخه طولانی‌تر برای آن دسته از کاربران که علاقه دارند تا جزئیات طرح را بخوانند،‌ به شما کمک می‌کند تا نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنید. همچنین RichRelevance با این طرح مطالعاتی به آن دسته از مشتری‌ها که می‌خواهند تمام جزئیات ریز و درشت اطلاعات سایت را مطالعه کنند، کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری را در مورد سایت متوجه شوند.

 

  1. :نوآوری سیناپسی" توسط‌ Uniface

SlideShare سایتی است که به شما اجازه می‌دهد تا بازدیدکنندگان خود را در موضوع موردبحث درگیر کنید. این قابلیت به شرکت هلندی Uniface کمک کرد تا طرح مطالعاتی مشتری خود را جذاب تحویل دهد. با کلیک کردن برروی نشانگر راست هر اسلاید از ابتدا (چالش) تا انتها (راه حل) را به شما نشان خواهد داد و در انتهای اسلایدها لینکی وجود دارد که شما را به نسخه اصلی و طولانی‌تر طرح و شبکه‌های اجتماعی راهنمایی خواهد کرد. از آنجا که هر اسلاید تنها شامل چند خط می‌باشد، شما کاملا با پلتفرم SlideShare می‌توانید مطالب خود را برای مخاطب قابل هضم کنید.

 

  1. "StyleHaul" توسط Asana

با اینکه طرح مطالعاتی Asana یک متن سنگین است اما یک نکته مثبت دارد: این طرح مانند یک داستان خلاقانه است و تمام روایت آن از دیدگاه مشتری می‌باشد. برای مثال "آسانا" می‌داند که شما به حرف آن‌ها اعتماد نخواهید کرد، ‌پس آن‌ها از طریق مدیر عملیات شبکه و تجارت خودشان، "Drew" به شما می‌گویند: "مدیر رضایت مشتری ما، "مایکل" آدم شگفت انگیزی بود. اگر من سوالی داشتم، ‌پیش خودم نگه نمی‌داشتم و مستقیما جوابش را دریافت می‌کردم." تمام این طرح مطالعاتی مانند یک مصاحبه دوستان است و نظر مخاطب را از طریق داستان‌گویی خلاقانه جلب می‌کند.

 

  1. "Patagonia" توسط Amp Agency

طرح مطالعاتی Patagonia شرکت Amp Agency هدفش را جذب مخاطبان جدید از طریق بازاریابی پارتیزانی و سفر از ساحل شرقی تا ساحل غربی آمریکا قرار داده است. صفحه طرح مطالعاتی آن‌ها تم سفر را با نمایش مشتری‌های "پاتاگونیا" در سراسر کشور آمریکا و نقشه سفرها را منتقل می‌کند. به شخصه روش داستان گویی Amp Agency را دوست دارم که باعث شده است توجه مخاطبان را از آغاز تا انتها به خود جلب کند چون این روش شیوه‌ای بی‌نظیر در بازاریابی است.

 

  1. "Budweiser Influencer Marketing" توسط Anomaly

طرح مطالعاتی یک صفحه‌ای و پوسترمانند شرکت Budweiser بازتاب خوبی از شناخت یک برند از مخاطبانش است. این طرح مطالعاتی مدرن و جذاب است که با قرار دادن متن در سمت راست تصویر و به نمایش گذاشتن اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی با لباس مرتبط با کمپین توانسته منظره خاصی به صفحه ببخشد. هردو قسمت بالایی و پایینی صفحه جذاب و چشم ربا هستند و خود متن طرح کاملا ساده و بی آلایش است.

 

  1. "Clinique" توسط AdRoll

گاهی اوقات شروع با نتایج بهترین روش برای جلب نظر مخاطب است. در طرح مطالعاتی Clinique، شرکت AdRoll با اعداد جالبی شروع کرده است: "8.5 برابر بازگشت سرمایه، 14 برابر برگشت هزینه تبلیغات گوگل،‌ 256 درصد میزان فروش". پس از ارائه این اطلاعات و نتایج، AdRoll با مطرح کردن "مزایای تبلیغات شخصی سازی شده"، به مخاطبان این ایده را می‌دهد که این روش ممکن است برای شرکت آن‌ها نیز مفید واقع شود.

صفحه طرح کوتاه است و با یک پیام از AdRoll تمام می‌شود:" AdRoll در مجموع 7 میلیارد دلار برای مشتری‌های خود به ارمغان آورده است. همین الان امتحانش کن." این صفحه طرح مطالعاتی نمونه موثری از استفاده از طرح مطالعاتی برای هدایت مشتری‌های آینده است.

 

  1. "TextCare" توسط George Institute

شرکت George Institute با ساخت ویدئو مستندی با استفاده از افرادی که در این ویدئو در مورد اینکه TEXTCARE چگونه به آن‌ها کمک کرده است تا بتوانند سالم‌تر و فعال‌تر باشند، صحبت می‌کنند. اگر طرح مطالعاتی شما برای مردم مفید بوده باشد، هیچ راهی بهتر از نشان دادن رضایت مردم از طریق مصاحبه وجود ندارد.

 

  1. "بازیابی هویت یک برند: طرح مطالعاتی لوی" توسط Levi

اگر شما یک طرح مطالعاتی با حجم متنی بالایی دارید، یکی از خلاقانه‌ترین راه‌های تقسیم آن، تبدیل کردن این متن حجیم به چندین صفحه است. برای مثال در طرح مطالعاتی شرکت ‌Levi، در صفحه اول عنوان "مقدمه" و توضیحاتش و در صفحه دوم عنوان و توضیحات "ضعف‌های اواخر دهه 90" قرار دارد. هر صفحه به یک موضوع جداگانه می‌پردازد و طراحی زیبا صفحه نیز خواندن آن را به مانند خواندن یک کتاب به جای یک مقاله تجاری بدل کرده است.

  1. " کمپین فصلRed Sox " توسط CTP

در صفحه طرح مطالعاتی برای فصل سوم تیم بیسبال Red Sox شاهد ترکیبی از ویدئو، تصویر و متن هستیم. به محض ورود به صفحه یک ویدئو به صورت خودکار به نمایش درمی‌آید و با پایین کشیده صفحه شما می‌توانید ویدئو‌های بیشتری از بازیکنان این تیم مشاهده کنید. تعدادی پوستر و تصاویر فضای مجازی هم وجود دارد که شما می‌توانید با کلیک برروی آن نسخه باکیفیت آن‌ها را تماشا کنید. در پایین صفحه شعار "متوجه شدید که می‌توانیم چیزی شبیه به این کار را برای برند شما انجام دهیم." وجود دارد. این صفحه تمیز، به هم پیوسته و خوشایند است که بازدیدکنندگان را برای قدردانی از کمپین CTP برای تیم محبوب بوستون دعوت می‌کند.

 

  1. "بیک: بازگرداندن حس خرید تیغ‌های ریش تراش بیک" توسط Genuine

گاهی اوقات سادگی مهم است. طرح مطالعاتی Genuine برای شرکت "بیک" بی پرده و مینیمال است که تنها با دو پاراگراف با موضوع "بینش" و "راه حل" همراه شده است. سادگی صفحه به مخاطب اجازه می‌دهد تا برروی حس شوخ طبعی متن مانند "کمک به یک مشتری برای پیدا کردن جفت مناسب و لبخند زدن در طول مسیر به معنای آنکه یک برند وفادار بدست آورده‌اند یا تا زمانی که ریش آن‌ها بلند شود." این صفحه شخصیت خود برند Genuine را در حالیکه آنچه که مخاطبشان نیاز دارد را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد، به نمایش می‌گذارد.

 

  1. "سیستم‌های سیسکو: شتابی به سمت ارزش" توسط Apptio

یک عنوان توجه برانگیز یکی از آسان‌ترین و موثرترین راه‌ها برای کمک به طرح مطالعاتی شما برای دیده شده است. همانند طرح مطالعاتی سیسکو با عنوان "شتاب به سمت ارزش: خدمات یک شرکت باتجربه صنعت تکنولوژی را قادر می‌سازد تا ساده‌تر و نوآورانه به راه خود ادامه دهد." متن منظم است و با استفاده از عنوان‌های جذاب خواننده را درگیر متن کرده است و با قراردادن یک پنل کناری به مخاطبان این امکان را می‌دهد که تنها نکات کلیدی را بخوانند. برخلاف طول متن، طرح مطالعاتی Apptio توجه بازدیدکندده را به خود جلب می‌کند.

 

  1. "طرح 360 Airbnb – دیدگاه مشتری" توسط Zendesk

طرح مطالعاتی Airbnb مانند یک بلاگ است و به طور مساوی برروی هردو شرکت Airbnb و Zendesk متمرکز شده است تا همکاری واقعی بین این دو را نمایش دهد. برای جذب مخاطبان، این طرح با این عنوان آغاز می‌گردد:" در نصف جهان مکان‌هایی وجود دارد که اسم شما برای اقامت در آن ثبت شده است. حداقل برای یک آخرهفته." این متن برای تعریف یک داستان خوب نوشته شده است و عکس‌هایی نیز از مکان‌های زیبای Airbnb برای شما فراهم گشته است. در این طرح مطالعاتی برای نمایش کمک Zendesk، هیچ کاری بهتر از تصمیم آن‌ها برای نمایش خدمات Airbnb در جزئیات بالا راه بهتری وجود نداشت.

 

  1. "هرشل ازهمراهی Hootsuite لذت می‌برد" توسط Hootsuite

اگر شما نمی‌دانید که این ویدئو یک طرح مطالعاتی برای Hootsuite است، ممکن است خیال کنید که این ویدئو برای ثبت موفقیت شرکت استارت‌آپی Herschel است. تیم بازاریابی "هرشل" از Hootsuite نام می‌برند اما آن‌ها این کار را با دقت انجام دادند و بیشتر تمرکزشان برروی قدردانی از جامعه فضای مجازی خودشان است. این ویدئو احساس تبلیغات سنتی را ندارد و به جای آن حس بی همتایی و واقعی نسبت به "هرشل" دارد و در کنار آن از Hootsuite به عنوان یک شریک کمک کننده و محجوب نام می‌برند.

 

  1. 4 داستان موفقیت بازاریابی محتوایی (اینفوگرافیکی)" توسط Kapost

همیشه برای رساندن پیام خودتان نیازی به متن بلندبالا و ویدئو ندارید. گاهی اوقات تنها به چند عکس نیاز دارید. اثر اینفوگرافیکی Kapost تاثیر عالی از فراهم کردن آمارهای اساسی برای نیازهای مشتری‌های احتمالی گذاشته است بدون اینکه مخاطبان را با متن‌های بسیار غافلگیر کند. این آمار اینفوگرافی شامل درصدها، نقل قول‌های مشتریان و نمودارهای رنگی است که دلایل عددی و احساسی را برای مخاطب فراهم می‌کنند تا آن‌ها بتوانند Kapost را انتخاب کنند.