×

بیشتر بدانیم

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO) چیست؟

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO) چیست؟

 

تمامی برندها مشتاق این هستند تا مردم را در شبکه‌های اجتماعی شیفته و همراه خود کنند. این کار ارزان‌ترین راه برای افزایش شناخت برند و محصولات بازاری است. اما مطرح شدن در شبکه‌‌های اجتماعی به این سادگی‌ها هم نیست و اجرای آن تنها برروی یک پلتفرم نیز کافی نخواهد بود. این دقیقا همان جایی است که بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی وارد قضیه می‌شود. این روش میزان مشارکت مخاطبان شما را افزایش خواهد داد که همین امر باعث افزایش دسترسی به کسب و کار شما می‌‌گردد.

طبق گزارشی از سایت‌های Hootsuite  و We are Social، در شبکه های اجتماعی برابر 3.499 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان وجود دارد. شما این شانس را دارید تا به کاربران فعال دسترسی پیدا کنید اما ابتدا باید شبکه‌های اجتماعی خودتان را بهینه‌سازی کنید. ما به شما توضیح خواهیم داد که بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی چیست و چگونه با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو ارتباط پیدا می‌کند. در کنار آن تعدادی نکته در مورد بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی به شما ارائه می‌کنیم و از نمونه‌ شرکت‌های بازاریابی سازمانی برایتان می‌گوییم که از این روش استفاده می‌کنند.

 

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی شامل پیداکردن محتوای مناسب برای شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی و تکرار موفقیت‌ها می‌شود. صحبت کردن از عمل کردن آسان‌تر است. برای انجام این کار باید متوجه شوید که مخاطب شما به دنبال چه محتوایی است، این بهینه‌سازی کجا به کار شما می‌آید و اجرا (سپس آزمودن) راهکارتان است. ممکن است متوجه شده باشید که این روش به بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO) شباهت دارد. اما شباهت آن‌ها در کجا است؟ قرار دادن محتوای شما در جلوی چشمان مردم!

 

ارتباط میان شبکه‌های اجتماعی و جست‌و‌جوها

برای عملکرد خوب شما در جست‌و‌جو به محتوای فراگیر و تگ‌های مرتبط نیاز است. الگوریتم‌های گوگل نشانه‌های بسیاری را به حساب شما می‌آورد و عملکرد برروی شبکه‌های اجتماعی یکی از این نشانه‌ها است. عملکرد برروی شبکه‌های اجتماعی و تعداد فالوورها و سطح مشارکت می‌تواند نشانه‌های خوبی برای گوگل باشد. اگر شبکه اجتماعی شما بهینه باشد، عملکرد شما در قسمت جست‌و‌جو نیز خوب خواهد بود.

اگر فردی یا شرکتی را در اینترنت جست‌و‌جو کنید، حساب شبکه‌ اجتماعی آن‌ها در صفحه اول نتایج ظاهر می‌شود. برای مثال اگر شما کلمه Salesforce را جست‌و‌جو کنید، می‌توانید صفحه ویکی‌پدیا و حساب توییتر شرکت را در زیر صفحه وبسایت اصلی شرکت مشاهده کنید.

طبق مطالعه‌ای از Ascend2، 50 درصد شرکت‌هایی که با SEO درگیر هستند، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کاملی نیز ندارند. تضمین این که SEO و کارهای اجتماعی در کنار هم کار می‌کنند، ‌نکته بدیهی نیست. تیم‌ها نیاز دارند تا برای درک درست این که تکنیک‌های SEO و SMO به موازات هم قرار دارند،‌ در کنار هم همکاری کنند.

 

دسترسی خود را با این نکات SMO بهبود ببخشید

هیچ شکی نیست که بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی مهم است اما چگونه می‌توانید با بهینه‌سازی حضور خود در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان بیشتری بدست آورید؟ جواب شما دست ما است: با نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم.

 

انتخاب پلتفرم مناسب مخاطب‌تان

مخاطب شما زمانی که آنلاین هستند، ‌در کدام شبکه اجتماعی وقت صرف می‌کنند؟ در زندگی شخصی آن‌ها،‌ ممکن است انتخاب آن‌ها پینترست، فیسبوک یا اینستاگرام باشد. اما زمانی که آن‌ها برای کار از فضای مجازی استفاده می‌کنند،‌ انتخاب آن‌ها لینکدین و بررسی سایت است. در حقیقت موسسات بازاریابی متوجه شده‌اند که 66 درصد بازاریابان "لینکدین" را به عنوان موثرترین پلتفرم بازاریابی سازمانی انتخاب کردند.

زمانی که شما شبکه‌های اجتماعی خود را بهینه می‌کنید، نیاز نیست در هر پلتفرمی قرار بگیرید. اما لازم است پلتفرم مناسب و درست را برای مخاطبان خود انتخاب کنید و سپس از تلاش خود کاسته و حضور خود را در آن شبکه بهینه کنید.

 

ترغیب کارمندان برای اشتراک گذاری

شبکه‌های اجتماعی موفق هستند، زیرا این فضا به مردم، بازاری اجتماعی را هدیه می‌دهد. اما این شبکه‌ها فقط برای سرگرمی نیستند. براساس نظرسنجی انجام شده توسط Sprout Social، در حدود 67 درصد افراد از شبکه‌های اجتماعی برای کار استفاده می‌کنند. به علاوه افراد بیشتر علاقه دارند به جای برندها با آدم‌هایی رابطه برقرار کنند که می‌شناسند. در واقع مخاطب 16 برابر علاقه دارد تا یک پست در مورد برندی بخواند که توسط یک دوست نوشته شده است تا اینکه توسط خود برند نوشته شده باشد.

به همین خاطر لازم است تا کارمندان خود را ترغیب کنید تا محتوای برند شما را در فضای اجتماعی به اشتراک بگذارند. برای بهینه‌سازی حضور شرکت خود در شبکه‌ اجتماعی، یک برنامه سازمان یافته بسازید تا با به کارگیری ابزار اشتراک گذاری، کارمندان شما بتوانند محتوای شما را با دیگران به اشتراک گذارند.

 

به کارگیری محتوای تصویری

محتواهای تصویری چشمان مخاطب را به خود جلب می‌کنند. هرچه بیشتر بتوانید از محتوای تصویری در استراتژی خود استفاده کنید،‌ بهتر است. این استراتژی در پلتفرم‌های "پینترست" و "اینستاگرام" کاملا صحیح است اما برای پلتفرم دوستانه "توییتر" نیز این مسئله صدق می‌کند. طبق مطالعه‌ای توسط Buffer توییت‌هایی که تصویر داشته‌اند 18 درصد بیشتر کلیک خورده‌اند، 89 درصد لایک بیشتر گرفته‌اند و 150 درصد بیشتر ریتوییت شده‌اند.

هرچه بیشتر بتوانید از محتوای تصویری استفاده کنید، استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما بهینه‌تر خواهد بود و کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تصاویر شما در بخش جست‌و‌جو گوگل عملکرد خوبی داشته باشد. البته این کار نیازمند استفاده صحیح از عنوان و تگ مناسب برای تصویر است.

یکی از مثال‌های بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی پست کردن محتوای ساخته شده توسط مخاطبان است که شرکت "آدوبی" توانسته است با این روش حساب اینستاگرام خود را بهینه کرده است.

حضور در یوتوب

تولید ویدئو کار دشواری است اما نتایج بزرگی به همراه دارد، مخصوصا اگر شما در یوتوب فعال باشید. یوتوب بخشی از شرکت گوگل است و گوگل گاهی اوقات در صفحه جست‌و‌جو خود چند ویدئو هم نمایش می‌دهد. برای مثال اگر شما عبارت "چگونه با استفاده از فوتوشاپ یک عکس را ادیت کنیم" را جست‌و‌جو کنید، شما 3 ویدئو را قبل از اینکه مطلب نوشتاری ببینید، مشاهده می‌کنید. از این مزیت استفاده کنید زیرا یوتوب بعد از گوگل دومین موتور جست‌و‌جو دنیا است.

ویدئو شما حتما لازم نیست تجملی باشد. شما می‌توانید یک ویدئو از پرسش‌ وپاسخ‌هایی در مورد محصول خودتان تولید کنید یا یک ویدئو از یک رویداد یا کنفرانس ضبط کنید. حضور داشتن در یوتوب می‌تواند در راه بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی شما را چند قدم به جلو پرتاب کند.

 

از هشتگ‌ها استفاده کنید اما استفاده بیش از حد ممنوع!

هشتگ‌های می‌توانند کمک کنند تا قابلیت کشف کردن را افزایش دهید. برای مثال پست‌های اینستاگرامی دارای هشتگ 12.6 درصد مشارکت بیشتری نسبت به پست‌های بدون هشتگ دارند. اما هیچکس نمی‌خواهد با پستی روبرو شود که غرق در هشتگ شده است. این عمل حس اعتبار را از پست شما می‌رباید.

پس چه تعداد هشتگ باید استفاده شود؟ خب بستگی به پلتفرم شما دارد. در توییتر و فیسبوک، معمولا یک یا 2 هشتگ کافی است. استفاده بیشتر باعث کاهش نرخ مشارکت پست می‌شود. در اینستاگرام استفاده کمتر از 10 هشتگ قانون خوبی برای دنبال کردن است.

 

5 قدم برای بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی

به منظور بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی‌تان، لازم است که یک برنامه بهینه‌سازی داشته باشید و سپس آن را اجرا کنید. اگر شما این 5 قدم را دنبال کنید، شما یک شبکه اجتماعی بهینه خواهید داشت که می‌تواند با موتورهای جست‌و‌جو کاملا تطابق داشته باشد.

 

1. موشکافی مخاطب‌تان

همانطور که بالا به آن اشاره شد، نیاز دارید تا پلتفرم مناسبی را برای تمرکز انتخاب کنید و این پلتفرم باید همانی باشد که مخاطبان شما بیشتر از آن استفاده می‌کند. در این قدم هدف شما پیدا کردن پلتفرم مناسبی است که مخاطب از آن استفاده می کند و می‌خواهد که شما هم آنجا باشید.

همچنین برای رسیدن به هدف بررسی میزان مشارکت همین پلتفرم فعلی شما می‌تواند کمک کننده باشد. کدام کانال اخیرا بهترین عملکرد را داشته است. برخی ممکن است میزان مشارکت کمی را نشان دهند درحالیکه برخی ترافیک و مخاطب بسیاری را به سمت شما روانه می‌کنند.

 

2. اجرای تحلیلی رقابتی

قدم بعدی اجرای یک تحلیل رقابتی است. می‌خواهید متوجه شوید که چگونه در برابر رقابت مقاومت می‌کنید. چه میزان مشارکت از طریق شبکه‌های اجتماعی در برابر آن‌ها می‌بینید؟ چه نوعی از محتوای اجتماعی برای رقبا یا دیگر رهبران صنعت کار می‌کند (یا نمی‌کند)؟

برای انجام این کار، می‌توانید از ابزار کشف محتوا از طریق حساب الکسا خودتان استفاده کنید. آدرس سایت رقبا را داخل ابزار قرار دهید تا متوجه شوید که کدام مطلب بیشترین میزان مشارکت را داشته است.

همچینین می‌توانید با اجرای آنالیزی نارسایی برروی شبکه‌های اجتماعی خودتان ببینید کدام موضوع نظر مخاطب را جلب نکرده است.

 

3. براساس یافته‌ها یک استراتژی بسازید

به محض اینکه مخاطب خود را شناختید و وارد یک رقابت شدید، حالا زمان ساخت یک استراتژی تعریف شده برای کمک به رسیدن به هدفتان است. یک استراتژی کلید اصلی بهینه‌سازی شبکه‌های مجازی است اما براساس مطالعه مدیریتی MIT Sloan تنها 28  درصد کسب و کارها گفته‌اند که عدم وجود استراتژی بزرگ‌‌ترین مانع برای کسب‌وکارهای اجتماعی است.

 

4. آن استراتژی را اجرا کنید.

یک استراتژی بدون اجرا شدن بی معنی است. استراتژی توسط یک تیم اجرا می‌گردد و مدیران SEO و بازاریابان محتوایی باید در کنار شبکه‌های اجتماعی و مدیران کامیونیتی فعالیت داشته باشند تا یک دیدگاه را به واقعیت تبدیل کنند. زیرا بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی تطابق بسیاری با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو دارد و این تیم‌ها باید برای رسیدن به هدف در کنار هم کار کنند و مطمئن شوند که پیام در هر کانالی یکسان باشد. زمانی که یک برند پستی را در اینستاگرام منتشر می‌کند، می‌توانند فالوورها را اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارند، به پستی در سایت یا راهنمای دقیقی هدایت کنند.

 

5. آنالیز و تطبیق نتایج

پس از اجرای استراتژی نتایج باید تحلیل شوند و منطبق‌سازی‌ها باید اجرا شوند. در استراتژی اولیه شما، معین کنید که هرچند وقت یکبار نتایج را بررسی خواهید کرد. به این ترتیب نیاز نیست که زمان درست تحلیل داده‌ را تخمین بزنید.

ابزار بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی

شما به ابزار درست بهینه‌سازی نیاز دارید تا هدفتان را محقق سازید. خوشبختانه تعدادی ابزار وجود دارند تا شما را در سفر بهینه‌سازی همراهی کنند. در ادامه به چند مورد از این ابزارها اشاره می‌کنیم:

  • سرویس‌های زمان‌بندی شبکه‌های اجتماعی: Buffer، MeetEdgar، Sprout Socialو Later
  • ابزارهای تحلیل مخاطب، جست‌و‌جو و شبکه‌های اجتماعی مانند Alexa
  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مانند Marketo، HubSpot و Salesforce
  • ابزارهای ساخت عکس مانند Canva و PicMonkey