×

بیشتر بدانیم

تصور اشتباه در مورد سئو و شبکه های اجتماعی

 

اگر شما از بازاریابی محتوایی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید، باید حداکثر تلاش خود را در راه سئو خرج کنید. البته شما آن محتوا را هم در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنید ولی برای بسیاری از افراد این کار تلاش ناقصی برای درگیر کردن مخاطب است. حقیقت این است که به کارگیری سئو و شبکه‌های اجتماعی نیازمند سرمایه‌گذاری عمده است اما بسیاری از شرکت‌ها تنها برروی یکی از آن‌ها کار می‌کنند.

آیا کسب‌و‌کارها باید سئو و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان 2 شاخه متفاوت از هم در نظر بگیرند؟ آیا اهمیت شبکه‌های اجتماعی در موضوع سئو بالاتر از دید افراد عادی است؟ بعضی از بازاریابان پا را فراتر گذاشته‌اند و از مفهوم "سئو شبکه‌های اجتماعی" برای ارجاع به اینکه شبکه‌های اجتماعی چگونه بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو را پشتیبانی می‌کنند، استفاده کرده‌اند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر شبکه‌های اجتماعی را برروی سئو بررسی کنیم.

 

آیا شبکه‌های اجتماعی برروی سئو تاثیر می‌گذارد؟

رابطه میان سئو و شبکه‌های اجتماعی سریعا ظاهر نمی‌شود. شبکه‌های اجتماعی نقش مستقیمی در بهینه‌سازی یک صفحه یا سایت ایفا نمی‌کنند. اما یک حضور قدرتمند در فضای مجازی می‌تواند برروی تلاش‌های سئو شما در 3 شیوه تاثیر بگذارد. این 3 شیوه شامل افزایش EAT، تقویت نتایج جست‌و‌جو شاخه‌ای و کمک به ساخت لینک می‌شود.

 

1- افزایش E-A-T

یک حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند E-A-T شما را که باعث بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو می‌گردد، افزایش دهد. E-A-T مخفف کلمه‌های "مهارت" (Expertise)، "معتمد" (Authoritativeness) و "مطمئن" (Trustworthiness) است. 3 عاملی که گوگل در زمان تعیین رتبه شما در صفحه‌های نتایج موتور جست‌و‌جو (SERPs) مورد بررسی قرار می‌دهد. تایید حضور شما در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا با معتمد بودن و اعتبار دریافتی از طریق مخاطبان می‌تواند به شما کمک کند. اگر شما مخاطبان فعالی دارید،‌ این یک نشانه برای کمک گوگل و شبکه‌های اجتماعی است که به مردم نشان می‌دهد که شما یک منبع با ارزش هستید.

 

2- تقویت نتایج جست‌و‌جو شاخه‌ای

سئو شبکه‌های اجتماعی، زمانی وارد بازی می‌شوند که کسی نام برند شما راجست‌و‌جو می‌کند زیرا صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در صفحه نتایج جست‌و‌جو نمایش داده شوند. اگر در هنگام جست‌و‌جو نام برند شما، حساب توییتر شما نمایش داده شود ولی حساب شما خالی و بدون محتوا باشد، این بی‌محتوایی می‌تواند برای نام برند شما بد باشد. این یک فرصت از دست رفته برای ساخت قابلیت اطمینان برای شما است و حتی می‌تواند مشتری احتمالی شما را برای کار با شما متقاعد کند. چه کسی معتقد است که شما اگر به شبکه‌های اجتماعی خود رسیدگی نکنید، خواهید توانست پاسخگوی پرسش‌های مشتری خود باشید؟

 

3- گسترش دسترسی‌ها و ساخت لینک‌ها

اگر شما مخاطبان فعالی دارید، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کانال توزیع موثری باشد. زمانی که محتوایی را در فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین منتشر می‌کنید، برای مثال مخاطب فعال شما اشتیاق بالایی برای خواندن پست شما نشان می‌دهد. در کنار مخاطبان زودگذر، این مخاطب فعال می‌تواند به توزیع و پخش محتوای شما از طریق به اشتراک‌گذاری آن کمک کند. هرچه محتوای شما توسط افراد بیشتری دیده شود، محتوای شما مشارکت بالاتری را جذب می‌کند که از لحاظ سئو، عامل بسیار مهمی تلقی می‌گردد.

 

این مزایا می‌تواند کاملا مفید باشند، اما ایجاد یک حضور قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی همواره یک چالش بزرگ برای بسیاری از کسب‌وکارهایی بوده است که ابتدا برروی سئو تمرکز کرده‌اند. چرا؟ این مورد به خود محتوا باز می‌گردد.

 

شبکه‌های اجتماعی، سئو و کیفیت محتوا: ابتدا برروی کدام سرمایه‌گذاری کنیم

"هیتن شاه" مولف حرفه‌ای و بازاریاب محتوایی می‌گوید: " تناقضی میان جست‌و‌جو و کیفیت وجود دارد. زمانی که افراد در ابتدای راه برروی سئو تمرکز می‌کنند، کیفیت افت می‌کند." او پیشنهاد می‌کند که ابتدا در تولید محتوای باکیفیت تلاش کنید و سپس به بحث بهینه‌سازی و سرمایه‌گذاری سئو بپردازید.

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آزمون مناسبی برای کمک‌کردن برای فهم اینکه محتوای شما روی اعصاب ملت است یا برای آن‌ها مفید است،‌ فراهم کند. این عامل می‌‌تواند نشانگر خوبی برای این باشد که متوجه شوید، سایت شما در مسیر درست خود قرار دارد.

"هیتن شاه" در ادامه می‌گوید: " قبل از اینکه محتوای شما در موتورهای جست‌و‌جو رتبه خوبی کسب کند، شبکه اجتماعی کلید خوبی برای توزیع و پخش است. این عمل به شما اجازه می‌دهد تا شبکه‌ را به کار بگیرید و برای سئو لینک‌های داخلی بسازید." او به این نکته اشاره می‌کند که در میان سایت‌هایی که هنوز به 150 هزار بازدید در ماه نرسیده‌اند، در تحقیقش برروی آن‌ها مطالعه کرده است، شبکه‌های اجتماعی نقش بزرگی در هدایت مخاطب به سایت ایفا می‌کردند.

اگر شما میزان مشارکتی در شبکه‌های اجتماعی خود مشاهده نمی‌کنید، به نظر می‌رسد که باید نگاهی به کیفیت محتوایی که تولید می‌کنید، بیندازید.

 

چگونگی استفاده از ابزارهای سئو شبکه اجتماعی برای سنجیدن چیزی که برای مخاطب شما مفید است.

ابزارهای سئو شبکه‌اجتماعی با نمایش آنچه برای مخاطب شما مفید است، می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای خود را برنامه ریزی کنید. سرنخ‌هایی که از میزان مشارکت شبکه‌های اجتماعی بدست می‌آید،‌ می‌تواند به شما برای درک آنچه که افراد می‌خواهند از شما یاد بگیرند، کمک کند.

برای دیدن اشتراگ‌گذاری‌ها و نظرات مورد پسند در سایت شما، می‌توانید از ابزار اکتشافی الکسا استفاده کنید. زمانی که شما یک کلمه کلیدی را وارد می کنید، ابزار داخل سایت موفق‌ترین محتوا‌ها را براساس مشارکت کلی شبکه‌های اجتماعی به شما نمایش می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید با وارد کردن آدرس سایت رقیب خود محبوب‌ترین محتوای آن‌ها را نیز مشاهده کرده و متوجه شوید که دیگر شرکت‌ها در صنعت شما به کدام مسیر می‌روند. ابتدا با ابزار "تطابق مخاطب" در سایت الکسا شروع کنید تا رقبایتان را بشناسید و سپس با ابزار "مقایسه سایت" متوجه شوید کدام یک در زمینه شبکه‌های اجتماعی بهتر عمل کرده است.

 

هرگاه از کیفیت محتوا مطمئن شدید، توزیع را افزایش دهید

هرگاه ساختار سایت شما بهینه گشت، کارهای سئو در زمینه تولیدمحتوا باید اولویت اصلی قرار بگیرند. سپس با اتکا بر جست‌وجوکنندگان برای پیداکردن محتوای شما، توزیع نیز اتفاق می‌افتد.

بسیاری از بازاریابان نیاز به تبلیغ فعالانه محتوای خود را بخاطر کمک به افزایش دسترسی و سرعت بخشی به نتایج تشخیص داده‌اند. براساس گزارش بازاریابی محتوای سازمانی سال 2020 توسط موسسه بازاریابی محتوایی، 46 درصد بازاریابان سازمانی مقدم ساختن بهبود توزیع محتوا و تبلیغات را در سال 2020 انتظار دارند و 24 درصد می‌گویند که افزایش مقدار مخاطبانشان ترجیح اصلی آن‌ها است. در حقیقت "درک هالپرن" (Derek Halpern) از شرکت Social Triggers می‌گوید شما باید 80 درصد تلاشتان را به تبلیغ محتوا و 20 درصد را برروی ساخت آن اختصاص دهید. "نیل پاتل" (Neil Patel) کارآفرین و بازاریاب آنلاین توصیه می‌کند که حداقل نیمی از وقت خودتان را برروی تبلیغ محتوا خرج کنید.

زیرا شبکه‌های اجتماعی کانالی کلیدی برای فهم چگونگی اینکه مخاطبان محتوای شما را دریافت می‌کنند،‌ است و این به معنای بهینه‌سازی برای رسیدن به دسترسی بزرگ‌تر می‌باشد. در نظر بگیرید که به چه چیزی برای سرمایه‌گذاری برای ترکیب این 2 فعالیت رسانه اجتماعی در بازاریابی محتوایی خود نیاز دارید.

 

1- رشد مخاطب شبکه اجتماعی‌تان

برای تبدیل شبکه اجتماعی به یک کانال کارآمد توزیع برای محتوای خود، نیاز به مخاطب فعال دارید. برای ایجاد مشارکت، برروی ساخت روابط و مشارکت در بحث‌های دیگران به جای منتشرکردن محتوای خودتان تمرکز کنید. فعالیت‌های زیر می‌توانند در ایجاد حضوری که افراد برای برقراری ارتباط و مشارکت از شما می‌خواهند، کمک کند.

  • پسندیدن و اشتراک‌گذاری محتوای دیگران در صنعت خودتان. این کار باعث می‌شود تا دیگران نیز همین کار را برای شما انجام دهند. به علاوه این عمل نشان می‌دهد که شما با صنعت جور شده‌اید.
  • به سوال‌های مرتبط با محصول و صنعت خودتان در پلتفرم‌هایی مانند Instagram و Aparat پاسخ دهید. این کار به ایجاد برند شما به عنوان آشنا به کار و علاقه‌مند به موضوعاتی که مردم در کار شما با آن روبرو هستند، ‌کمک می‌کند.
  • در گروه‌های لینکدین و دیگر فروم‌های صنعت خودتان که مشتری‌های احتمالی می‌توانند پاسخ شما را ببینند،‌ شرکت کنید.
  • ،از محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. در نظرسنجی شبکه‌های اجتماعی و عادات خرید، 50 درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که UGC شامل تصاویری از مشتری‌هایی که محصول را خریداری کرده‌اند، آن‌ها را به خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی برند ترغیب کرده است
  • برروی سایت‌هایی که پست‌های مهمان را تبلیغ می‌کنند، پست سفارشی منتشر کنید. این عمل به شما کمک می‌کند تا بیشتر در معرض دید مخاطبان آن‌ها قرار بگیرید.
  • پست‌های سفارشی از دیگر شرکت‌ها و خرده اینفلوئنسرها که از مشارکت بالا در شبکه‌های اجتماعی لذت می‌برند، در سایت‌تان منتشر کنید. کمک‌کردن به تبلیغ کارشان در سایت شما لذت‌بخش است.

به محض اینکه حضور شما افزایش یافت، این کار باعث بدست‌آوردن مخاطب وسیع‌تری خواهد شد که به شما کمک می‌کند تا محتوای خودتان را توزیع و منتشر کنید.

 

2- توزیع و پخش حداکثری محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی

هر چه دایره مخاطبان شما بزرگ‌تر شود، سهم و تعامل بیشتری را از مشتری‌ها دریافت می‌کنید. موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید تا زمانی که پستی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها را رعایت کرده‌اید:

  • محتوا را ذخیره کنید تا بتوانید چندین مرتبه آن‌ها را منتشر کنید. این کار ممکن است به این معنی باشد که چند تصویر متفاوت بسازید یا هر دفعه مطلب را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهید.
  • درشبکه‌های اجتماعی برای در معرض دیدبودن، تبلیغات انجام دهید. براساس تحقیقات موسسه بازاریابی محتوایی، 72 درصد بازاریابان سازمانی برای تبلیغ محتوای خود از تبلیغات پولی برروی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر تا به‌حال هزینه‌ای در این زمینه خرج نکرده‌اید، یک بار آن را امتحان کنید.
  • افرادی که به محتوای شما مرتبط می‌شوند را در پست تگ کنید یا پیغام خصوصی برایشان بفرستید. حتی کارشناسان حرفه‌ای نیز گاهی از این اشاره‌ها خوشحال می‌شوند و ممکن است تصمیم بگیرند تا محتوای شما را با مخاطبان خود به اشتراگ بگذارند.
  • نظرات دیگران را در مورد موضوع محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی جویا شوید و تکه کلام آن‌ها را در محتوای خود قید کنید. این عمل یک حرکت برد- برد است زیرا آن‌ها هم در معرض دید مردم قرار می‌گیرند.
  • از مرحله‌بندی تبلیغات خود در کانال‌های مختلف برای مشارکت طولانی‌ مدت غافل نشوید. برای مثال ابتدا با اینستاگرام شروع کرده و سپس چند هفته بعد تبلیغ خود را در توییتر انجام دهید.

به تحقیق "هیتن شاه" بازگردیم، می‌توانیم به عنوان یک سایت بالغ ببینیم که آن‌ها درصد قابل توجهی از مخاطبان را از طریق جست‌و‌جو طبیعی بدست آورده‌اند. زمانی که شما در مورد نحوه تاثیر شبکه‌های اجتماعی از طریق معتمد بودن، افزایش آگاهی در مورد برند و رشد لینک‌ها فکر می‌کنید، هیچ تعجبی ندارد که مشارکت شبکه‌های اجتماعی اول از همه رخ می‌دهد.

سرمایه‌گذاری شما در شبکه اجتماعی ممکن است همان کاتالیستی باشد که به بهبود نتایج سئو شما کمک می‌کند.

 

شبکه اجتماعی به شما کمک می‌کند تا محتوای بهتری تولید کنید

محتوایی که کاملا بهینه شده باشد، می‌تواند یک حس مکانیکی و بی جان را القا ‌کند. زمانیکه شما متوجه می‌شوید محتوا چگونه در شبکه اجتماعی دریافت می‌شود، سریعا شما به سمت بخش انسانی و زنده محتوا برمی‌گردید. این عمل می‌تواند یک لحن مخاطب پسندتر را به نوشته شما تزریق کند که چگونگی دریافت محتوا توسط مردم را از طریق جست‌و‌جو بهبود خواهد بخشید.

با این طرز فکر شاید نیاز نباشد تا سرمایه خود را در شبکه اجتماعی افزایش دهید اما بهتر است نحوه نگاه خود را تغییر دهید. از این مقیاس برای نحوه احساس مخاطب نسبت به محتوای خود استفاده کنید. اگر شما تعامل‌هایی مانند اشتراک گذاری و ورود به سایت خود را مشاهده نکردید، برای پیدا کردن موضوع و زاویه دیدی که برای مخاطب شما جذاب خواهد بود، ‌تلاش کنید.

زمانی‌که مطمئن شدید محتوای شما برای مخاطبتان مفید است، حالا زمان سرمایه‌گذاری بیشتر برروی شبکه‌های اجتماعی به عنوان کانال توزیعی برای تکمیل تلاش‌های سئویی شما است.