×

بیشتر بدانیم

چرا crm خوبه؟

چرا crm خوبه؟

 

پیتر دراکر که به عنوان یکی از برترین نظریه‌پردازان مدیریت در دنیا شناخته میشه برای توصیف crm در یک کسب و کار میگه: هدف هر کسب و کاری، ایجاد و نگه‌داشتن مشتریاشه.

پیداکردن مشتریان جدید و ارتباط با مشتریان قبلی برای هر کسب و کاری ضروریه و بدون شک همه‌ی افراد بر این موضوع واقفن. این موضوع تا زمانی که یک کسب و کار کوچیکه و تعداد مشتریاش از انگشتان دست هم فراتر نیست، شاید به خوبی و تنها با یک یادداشت‌برداری ساده انجام بشه، اما هنگامی که یک کسب و کار در حال پیشرفته و تعداد مشتریانش روز به روز در حال افزایشه، در چنین شرایطی یادداشت‌برداری ساده دیگه نمی‌تونه پاسخگوی نیازهای شما باشه و اینجاست که crm یا مدیریت ارتباط با مشتری معنا پیدا می‌کنه.

بنابراین برای  پاسخ‌دادن به این سوال که چرا crm خوبه؟ می‌تونیم بگیم که دلایل مختلف و زیادی وجود داره که اگه تا انتهای این مقاله با ما باشین دلایل مختلف رو با هم بررسی می‌کنیم.

 

crm چیست؟

قبل از اینکه بگیم چرا crm خوبه؟ اول باید با مفهوم سی-آر-ام و اینکه اصلا crm چیه آشنا بشیم تا بتونیم دلایل مفیدبودن اون برای کسب و کارمون رو تشخیص بدیم.

به طور خلاصه Crm در حقیقت به مدیریت ارتباط با مشتری در جهت بهبود ارتباط و در نتیجه سوددهی بیشتر کسب و کار گفته میشه. درواقع از اون جایی که هر کسب و کاری، حول محور مشتری می‌گرده و مشتری محل اصلی کسب درآمد هر کسب و کاریه، بنابراین شناخت درست مشتریان، ارتباط خوب با اون ها، پشتیبانی از اون ها و البته جذب مشتریای جدید می‌تونه مارو به هدف اصلی کسب و کارمون که سوددهی بیشتره، نزدیک‌تر کنه.

چرا یه سیستم crm نیاز داریم؟

در پاسخ به این پرسش که چرا crm خوبه؟ به طور دقیق می‌تونیم اینطور بگیم که از اون جایی که اصلی‌ترین دارایی هر بنگاه کسب و کاری، مشتریای اون هستن بنابراین بهبود ارتباط با مشتریان (درست مثل روزهای اول کاری و با تعداد کم مشتریان)، می‌تونه کسب و کار شمارو رونق ببخشه و بنابراین استفاده از تمام استراتژی‌ها و ابزارهایی که بتونه شمارو به این هدف نزدیک کنه، می‌تونه منجر به کسب سود بیشتر برای شما باشه.

4 دلیل قانع‌کننده برای اینکه crm بزرگ‌ترین سرمایه شماست

درواقع اگه بخایم به صورت دسته‌بندی شده بگیم که چرا crm خوبه؟ می‌تونیم دلایل زیر رو عنوان کنیم:

1. crm این امکان رو به شما می‌ده تا مخاطبین خودتون رو ثبت کنین

شما هرگز نمی‌دونید که مشتری چه زمانی آماده‌ی خرید کردنه، اما می‌تونید همواره اونو آماده نگه دارید تا هر زمان نیاز به خریدکردن محصول شما داشت، مستقیم به سراغ شما بیاد. بدون شک این کار بدون crm امکان‌پذیر نیست چرا که شما تنها با ثبت و یادداشت شماره تلفن‌ها و ایمیل‌های مشتریای خودتون نمی‌تونید به درستی همه مشتریای قبلی رو مدیریت کنین و برای این کار باید از نرم‌افزار crm استفاده کنین.

2. پیگیری فروش به مشتریان

حتما می‌دونید که پیگیری‌کردن مشتریان به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در ایجاد رابطه‌ای بلندمدت با آن‌هاست. اگر چه پیگیری‌کردن رو می‌تونید به کمک ثبت دستی اطلاعات هم انجام بدین، اما هنگامی که تعداد مشتریان زیاد میشه، انجام این کار به صورت دستی خیلی سخت و دشوار میشه. همچنین استفاده از نرم‌افزار میتونه به شما کمک کنه تا مشتریای خودتون رو به دسته‌بندی‌های مشخصی تقسیم کنین و در زمان مورد نیاز به شما آلارم میده تا مشتریای غیر فعال رو پیگیری کنین.

3.ثبت اطلاعات مشتری، رابطه‌ای پایدار ایجاد می‌کنه

ثبت اطلاعات مشتری و اینکه اون چه نیاز‌هایی رو در چه زمان‌هایی داره، به شما کمک میکنه تا هنگامی که مشتری برای خرید به سراغ شما میاد، اطلاعات خوبی رو درباره ی خودش از شما دریافت کنه و متوجه بشه که توجه به نیازهاش برای شما مهمه. این موضوع می‌تونه تعاملات شمارو با مشتری بیشتر کنه و رضایت‌مندی اون رو بالا ببره که خود این موضوع به نوعی بازاریابی و به دست‌آوردنه مشتریای جدید و نگه‌داشتن مشتریای قدیمیه.

4. سیستم crm امکانات موجود رو نشون میده

دلیل دیگری که در پاسخ به سوال چرا crm خوبه؟ می‌تونیم بدیم اینه که سیستم سی-آر-ام میتونه امکانات رو بهتون نشون بده. به طور مثال قطعا در این سیستم شما افراد زیادی رو دارید که در دسته بندی "هنوز به آن‌ها فروخته نشده" قرار دارند و بدون شک این‌ها گزینه‌هایی هستن که با پیگیری‌های مکرر در آینده به مشتریان شما تبدیل خواهند شد.

بخش‌های مختلف یه شرکت چطور از  crm بهره می‌برن؟

برای پاسخ‌دادن به این سوال که چرا crm خوبه؟ می‌تونیم اینطور بگیم که بخش‌های مختلف یه شرکت میتونن از این اطلاعات مشتریان به خوبی بهره ببرن و در جهت پیشبرد اهداف شرکت که رسیدن به سوددهی بیشتره قدم بردارن.

1. مدیران شرکت

مدیران یه شرکت یا یه کسب و کار، میتونن با مشاهده‌ی اطلاعات به دست اومده توسط CRM اطلاعات مهمی رو به دست بیارن و تصمیمات درست‌تری رو  برای آینده‌ی شرکت بگیرن یا به طور مثال پیش‌بینی‌های دقیق‌تری رو از فروش ماه بعد شرکت داشته باشن.

2. بخش بازاریابی

بخش بازاریابی یه شرکت می‌تونه مفیدترین و ضعیف‌ترین روش‌های بازاریابی خودش رو شناسایی کنه و در نتیجه به صورت هدفمند بازاریابی بهتری برای کسب مشتریای جدید انجام بده.

3. مدیران فروش

مدیران فروش میتونن با استفاده از نرخ تبدیل کارمندان فروش ( به این معنا که هر کدام از کارمندان فروش، چند درصد از فرصت‌های موجود رو به مشتری تبدیل کردن ) مطلع شده و کارمندان ضعیف‌تر خود را با آموزش‌های لازم ارتقاء دهند.

4. کارمندان فروش

کارمندان فروش نیز به کمک سیستم CRM  می‌تونن پیگیری‌های مشتریان رو به طور دقیق‌تر و سریع‌تری انجام بدن تا هیچ فرصتی از قلم نیفتد.

5. کارمندان پشتیبانی

کارمندان پشتیبانی نیز با کمک سیستم crm میتونن با مراجعه به پرونده‌ی مشتری‌ها و مشاهده‌ی سابقه ایشان، خدمات بهتر و مناسب‌تری رو به اون‌ها ارائه کنن.

6. کارمندان منابع انسانی

سیستم crm همچنین به مدیران منابع انسانی نیز کمک می‌کنه تا از عملکرد کارمندان مطلع شده و نحوه ی عملکرد اون‌ها رو رصد کنن.

 

نتیجه‌گیری

در نهایت در پاسخ به این سوال که چرا crm خوبه؟ میشه اینطور گفت که تمرکز روی مشتری بدون داشتن یک سیستم crm دشواره . بنابراین شرکت‌هایی که از سیستم crm استفاده می‌کنن، مشتری رو در مرکز تجارت خود قرار میدن و این سریع‌ترین راه برای افزایش فروش و سود بیشتره.