×

بیشتر بدانیم

6 + 6 نوع وبسایت متداول که می‌توانید، ایجاد کنید - قسمت اول

وب بسیار وسیع است، در حدی که تا به امروز، میلیاردها وب­سایت آنلاین وجود دارد که همگی برای بدست آوردن توجه مردم به فعالیت آنلاین‌­شان، به طور روزانه، فعالیت کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند. زمانی که یک وب‌سایت جدید را شروع می‌کنید، می‌توانید در مورد تمام قسمت‌­های موجود در آن فکر کنید.

اما به خاطر داشته باشید که در این حجم عظیم از وب­سایت‌­ها، شما با دسته‌های زیادی از انواع وب­سایت‌ مواجه­‌اید که سعی بر انجام فعالیت‌­های متفاوتی دارند. پس باید در نظر داشته باشید:

 چگونه وب­سایت خود را طراحی کنید و چه نوع وب­سایتی مورد نیاز شماست؟

شما می‌توانید با مشخص‌کردن اهداف­تان از وب­سایت طراحی شده، وب سایت‌های دیگر را در حوزه کاری و فعالیت خود، شناسایی کرده و به دنبال انگیزه و تجربه‌های بیشتر بگردید.

در این مقاله و مقاله بعدی 12 نوع از محبوب‌ترین وب­سایت‌هایی ‌که برای انواع مختلف کسب‌وکارها  کاربرد دارد را بیان می‌کنیم.

در حالی که در میان دسته‌های مختلف وب­سایت تشابه وجود دارد، ولی هر نوع وب سایتی اهداف خاصی را برای دستیابی به بهترین کسب‌وکار آنلاین و معرفی بهتر دنبال می‌کند.

وب سایت شما در چه حوزه­ای فعالیت می‌کند؟

 

1.وب­سایت تجارت الکترونیک - eCommerce Website

وب­سایت تجارت الکترونیک، وب­سایتی است که مردم می‌توانند به طور مستقیم به خرید محصولات مورد نظر خود بپردازند. احتمالا شما از تعدادی وب­سایت تجارت الکترونیک استفاده کرده‌اید. اغلب برند­های بزرگ دارای یک وب­سایت هستند.

هر وب­سایتی که شامل یک کارت خرید و یک راه برای ارائه اطلاعات کارت اعتباری کاربر، برای خرید ارائه دهد، در این دسته از وب­سایت قرار دارد. اگر قصد دارید یک وب­سایت برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنید و تلاش می‌کنید تا محصولات خود را از طریق سایت به فروش برسانید، وب­سایت شما در این دسته قرار دارد و این چیزی است که شما باید بسازید.

گام‌هایی وجود دارند که باید در هنگام ایجاد وب­سایت تجارت الکترونیک در نظر داشته باشید، مانند سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار تجارت الکترونیک و دریافت گواهی sslبرای امنیت­ خاطر مشتریان و جلب اعتماد آن­ها.

شما باید مطمئن شوید که طراحی و کپی وب شما تماما با هدف اصلی سایت در نظر گرفته شده‌است: ایجاد فروش. وب سایت‌های تجارت الکترونیک می‌توانند در راستای توسعه­‌ی کسب‌وکاری باشند که قبلا داشته‌­اید یا کسب‌وکار جدیدی باشد که راه­‌اندازی کرده‌­اید.

 

  1. وب سایت کسب‌­و­کار - Business Website

وب­سایت کسب‌وکار، وب سایتی است که به نمایندگی از یک کسب‌وکار خاص ایجاد شده و در آن باید مانند کسب‌وکار یعنی همان لوگو و هدف فعالیت و همچنین ارتباط با انواع محصولات و یا ارائه خدمات رعایت شود.

در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود که همه کسب­‌و­کارها یک وب سایت داشته باشند و این یک انتظار گسترده و عمومی است. هر مشتری احتمالی که با آن مواجه می‌شوید به این فکر می‌کند که اگر کسب‌وکار شما به دنبال رشد بیشتری باشد، قطعا یک وب­سایت طراحی می­کند و اگر شما این کار را نکنید، کسب­‌و­کار شما کمتر حرف‌ه­ای به نظر به می‌رسد.

لازم به ذکر است که وب­سایت‌های تجارت الکترونیک، وب­سایت‌­های کسب‌­وکار هستند، اما این امکان وجود دارد که وب­سایت‌های کسب‌­وکاری داشته باشیم که فروش مستقیم نداشته باشند و هدف از طراحی سایت صرفا تشویق مشتریان به تماس و کسب اطلاعات بیشتر است ( وب­سایت تولید راهنمایی و جلب اعتماد مخاطب )

  1. وب­سایت سرگرمی - Entertainment Website

اگر در مورد عادت‌های گشت‌­وگذار اینترنتی خود فکر کنید، احتمالا ً می‌توانید چند وب­سایت را به یاد آورید که صرفا برای سرگرمی از آن­ها بازدید می‌کنید. این وب­سایت‌­ها می‌توانند وب­سایت‌هایی صرفا جهت شوخی باشند مانند Onion و یا وب­کم­هایی مانند xkcdو شاید فقط برای تفریح مانند وب­سایت  Buzzfeed باشند.

اغلب این وب­سایت‌ها هم هدف‌شان ایجاد پول است درست مانند وب­سایت‌های کسب­وکار و تجارت الکترونیک اما معمولا ً از طریق آگهی‌های تبلیغاتی که در صفحه ظاهر می‌شوند، به این هدف می‌پردازند نه از طریق فروش محصولات و خدمات خاص.

اگر می خواهید یک وب سایت سرگرمی راه اندازی کنید، گزینه­‌های زیادی برای قالب‌هایی که می توانید در اختیار داشته باشید وجود دارد، می­‌توانید فیلم های خنده‌دار یا آموزنده تهیه کنید، پست‌­های وبلاگ سرگرم‌کننده بنویسید یا آزمون‌های سرگرم‌کننده ایجاد کنید.

از آنجا که تعداد زیادی وب­سایت سرگرمی وجود دارد، باید پیش‌بینی کنید که مدت زمان زیادی طول می­‌کشد تا مخاطبی را پیدا کنید که با شما ارتباط برقرار کند و این کار لازمه تلاش زیادی است. (و حتی اگر این هدف نهایی شما باشد، بیشتر وقت و کار خود را صرف کنید تا بتوانید درآمد کسب کنید) پس اگر ایده‌­هایی برای ایجاد محتوا دارید که فکر می کنید سرگرم‌کننده خواهند بود، یک وب­سایت سرگرمی یکی از بهترین راه‌­ها برای نمایش گذاشتن این محتوا است.

 

  1. وب­سایت نمونه‌­کار - Portfolio Website

وب­سایت­‌های نمونه‌­کار، وب­سایت‌­هایی هستند که به نمایش نمونه‌هایی از کارهای گذشته اختصاص دارند. ارائه‌­دهندگان خدمات که می­‌خواهند به مشتریان، کیفیت کاری خود را نشان دهند می‌توانند از یک وب­سایت نمونه‌کار برای جمع‌آوری برخی از بهترین نمونه‌کارهای قبلی خود که انجام داده‌اند، استفاده کنند. ساخت این نوع وب­سایت ساده‌تر از یک وب­سایت کسب‌­وکار است و بیشتر روی یک کار خاص متمرکز است آن هم جمع آوری نمونه‌کار است.

این نوع وب­سایت بیشتر برای متخصصان خلاق و افرادی که بر اساس مهارت­‌شان فعالیت می‌کنند، متداول است و می‌تواند یک جایگزین کارآمدتر برای وب­سایت کسب‌­وکار باشد که هدفی مشابه­ با هم دارند.

 

  1. وب سایت رسانه - Media Website

وب­سایت­‌های رسانه، اخبار و گزارشات موجود را جمع‌آوری می‌­کنند. این­گونه وبسایت‌ها همان هدف وب­سایت‌­های سرگرمی را دنبال می‌کنند اما با این تفاوت که وب­سایت­‌های رسانه‌­ای شامل موارد گزارش شده هستند اما در وب­سایت‌­های سرگرمی باید تولید محتوا انجام شود.برای مثال‌­هایی از این قبیل وب­سایت‌­ها می‌توان  Washington Post، Slate و یا Inc را نام برد.

وب­سایت­‌های رسانه‌­ای عموما از طریق تبلیغاتی که در سایت نشان می‌­دهند، مدل‌های اشتراک و یا ترکیبی از این دو، درآمد کسب می‌کنند. بسیاری از وب­سایت‌­های رسانه‌­ای آنلاین اغلب به اشکال دیگر مانند کانال‌­های تلویزیونی یا چاپ مجله و روزنامه‌ها وجود دارند، اما برخی از آنها فقط آنلاین هستند.

 

  1. وب­سایت بروشور - Brochure Website

وب­سایت­‌های بروشور، شکل ساده‌ای از وب­سایت­های کسب­‌وکار هستند. مشاغلی که فکر می‌­کنند به حضور آنلاین نیاز دارد اما نمی‌­خواهند هزینه زیادی بکنند (شاید به این دلیل که مطمئن هستند، بیشتر سود کسب­‌وکار خود را از منابع دیگر دریافت خواهند کرد)، یک سایت بروشور ساده که فقط شامل یک یا چند صفحه که روند اصلی کار و اطلاعات تماس را ارائه می‌دهند، ممکن است برای شما کافی باشد. سایت‌­های بروشور در روزهای ابتدایی اینترنت رایج تر بودند، زمانی كه مشاغل می­‌دانستند به یك وب­سایت احتیاج دارند، اما نیازی نمی‌­دیدند که برای موفقیت به آن وابسته باشند.

اکنون که اینترنت بخش بزرگی از تحقیق و جستجوی مردم در مورد هر محصول و خدمات مورد نیاز را به خود اختصاص داده است، بیشتر مشاغل تشخیص می­‌دهند که به چیزی رقابتی‌­تر و حرفه‌­ای‌­تر نیاز دارند. اگر شغلی دارید که تشخیص می­‌دهید نیازی به یک وب­سایت بازاریابی ندارید، تا تجارت جدیدی را به ارمغان آورید و تنها به چیزی شبیه کارت ویزیت آنلاین نیاز دارید، پس یک وب­سایت بروشور برای شما مناسب است.

 

تابه اینجا با 6 نوع از وب‌سایت‌ها آشنا شدید، اگر کسب‌وکار شما در راستای این وب‌سایت‌ها نبود و نیاز به اطلاعات بیشتر از انواع دیگر وب‌سایت‌ دارید، مقاله بعدی از این بخش را از این قسمت مطالعه کنید.