×

بیشتر بدانیم

چرا داشتن وب‌سایت مهمه؟

 

هفته گذشته به این فکر بودم که چند تا از مشاغل وب­سایت ندارند، چند تا گزارش و مطلب خوندم و به این نتیجه رسیدم، بسته به اینکه چه گزارشی می‌خونی، مشاغل کوچک از 44% تا 51% وبسایت ندارند.

اولش نتونستم این آمار باور کنم، برای همینم ی نگاه به لیست مطب­های دندانپزشکی کوچک انداختم و فهمیدم که بله، متاسفانه آمار درست می‌گه.

با خودم فکر کردم، هر کسب‌وکاری برای اینکه بتونه مشتری جدید به دست بیاره یا حتی فقط بخواد موجودی محصول‌هاشو به نمایش بگذاره، به یک وب‌سایت نیاز داره.

به نظر من هر کسب‌وکاری باید یک وبسایت داشته باشه، چرا که قیمت مناسب و تا حدی ارزانش در کنار کارایی بالایی که داره، برای هر حوزه کاری مورد نیازه.

برای همین لیستی از دلایل اینکه چرا داشتن وب‌سایت مهمه رو با هم بررسی می‌کنیم.

 

  1. ۹۳% از تصمیم‌هایی که افراد برای خریدکردن، می‌گیرند از جستجو، در موتورهای جستجو شروع میشه.

آینده‌ رو برای کسب‌وکارتون، به چه شکل فرض می‌کنین؟ به دنبال سرمایه‌گذار هستین یا خریدار؟ در این زمان که مردم به خریدهای اینترنتی علاقه‌مند شدن. استفاده زیادتری از موتورهای جستجویی مثل گوگل(Google)، یاهو(Yahoo) و بینگ(Bing) استفاده می­کنن. این موتورهای جستجو 3 مورد از بزرگ‌ترین‌ها هستن و بیشتر از 90% جستجوها در اون‌ها انجام میشه. آمار نشون میده، به طور میانگین از هر 10 جستجو، 6تاش در گوگل انجام میشه و گوگل در حال حاضر مهم‌ترین و قدرت‌مندترین موتور جستجوی دنیاست.

این که گفتیم 93% از خرید با سرچ در گوگل، شروع میشه یعنی شما فقط 7% از محصول‌هاتونو با فروش عادی به سود می‌رسونید و حجم معامله‌هاتونو تا 93% کاهش می‌دید. شاید این فروش 7% خیلی کم به نظر بیاد، اما هنوزم خیلی زیاده، بخصوص برای کسب‌وکارهای لوازم بزرگ. به نظر من در حال حاضر درصد خرید اینترنتی لوازم بزرگ نسبت به خرید حضوری 40 به 50 است.

 

  1. حرفه­‌ای بودن

اگر در بازار امروز، بخصوص با وضعیتی که بیماری کرونا برای کسب‌وکارها به وجود آورده، از وب‌سایت استفاده نمی‌کنین، تعداد زیادی از افراد، شما رو برای یک خرید رضایت‌بخش وخوب در نظر نمی‌گیرن.

داشتن وب‌سایت باعث میشه کسب‌وکار شما جز دسته ضعیف، صنف کاری‌تون دسته‌بندی نشه و مردم با اطمینان‌خاطر بیشتری از شما خرید کنن.

 

  1. دسترسی آسان

وجود یک وب‌سایت باعث میشه، مشتری هر زمانی که بخواد، به کسب‌وکار شما و حوزه کاری‌تون دسترسی داشته باشه و باهاش آشنا بشه، اگه سوالی هم داشت از بخش پشتیبانی سات‌تون بپرسه و شما به راحتی پاسخ‌گو باشین.

حالا اگه شما خودتون وب‌سایت نداشته باشین، اما در سایت‌هایی تبلیغاتی یا سایت‌هایی که اطلاعات شما رو به رایگان در اختیار مردم قرار می‌ده، حضور داشته باشین، چه اتفاقی می‌افته؟

مشتری شما در جستجو گوگل، شما رو پیدا ‌می‌کنه، اما فقط با آدرس فیزیکی و مکان شما به همراه تلفن شما مواجه میشه، علاوه بر اینکه مشخصات شما در کنار سایر رقباتون به مشتری نمایش داده میشه.

اما در صورتی که وب‌سایت داشته باشید، مشتری علاوه براینکه می‌تونه، مکان شما رو با جستجو گوگل، ببینه با محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌دین، هم آشنا میشه. شما می‌تونین با تولید محتوای مناسب، روی مخاطب‌تون تاثیر زیادی بگذارین و ترغیبش کنین که از کسب‌وکار شما استفاده کنه.

با این اوصاف شما ترجیح می‌دین مشتری شما رو چطور بشناسه؟

فقط آشنایی با مکان کسب‌وکارتون یا معرفی کامل شما و به همراه نمونه‌کارها و خدماتتون در وبسایت، بنظرتون کدوم روش تاثیر بیشتری روی مشتری‌ می‌گذاره و احتمال اینکه شما را انتخاب کنه، بالاتر می‌بره؟

من به­شخصه مورد دوم رو انتخاب می­کنم، مورد اول، به من انگیزه‌ای نمیده تا تماس بگیرم و زمان بیشتری براشون بذارم و اطلاعات کسب‌وکارشونو به‌دست بیارم. علاوه بر اینکه، داشتن یک وب‌سایت، راه‌های بازاریابی رو ساده‌تر می‌کنه. مثلاً میشه با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و متصل‌کردن اون‌ها با وب‌سایت کسب‌وکارتون، تمام اطلاعاتی که مشتری بهش احتیاج داره رو در اختیارش قرار بدین یا اینکه اطلاعات مشتری‌هاتونو در وب‌سایت ذخیره کنین و با مشتری‌های خوبتون ارتباط بیشتری برقرار کنین و تخفیف‌های بیشتری بهشون بدید.

 

  1. تاثیر بیشتر رسانه‌های بازاریابی با هزینه کمتر

ساخت و پشتیبانی وب­سایت روشی خیلی کم‌هزینه‌ای برای بازاریابیه. بسته به کیفیت طراحی و حرفه­ای‌بودن وب‌سایت که به انتخاب شما بستگی داره، هزینه­ها ممکنه کم یا زیاد بشه ولی بعد از هزینه طراحی و ساخت وب­سایت، به هزینه پشتیبانی سایت می­رسیم که خیلی ارزون هست و نگرانی براش نباید وجود داشته‌باشه.

بیایین با هم یک حساب سرانگشتی بکنیم!!!  من فرض می‌کنم 1000 نفر در هر ماه از یک وبسایت بازدید می‌کنن و میانگین هر شخص در هر بار بازدید از سایت 3 صفحه از سایت رو بررسی می‌کنه، پس چیزی در حدود36000 بازدید داریم که برای هر وب‌سایتی به راحیت قابل رسیدن. حالا اگر این بازدید برای یک دوره 5 ساله حساب کنیم، میشه در حدود 180000 بازدید، همین محاسبه ساده نشون میده که به راحتی نه‌تنها هزینه‌های طراحی و پشتیبانی سایت به دست می‌آد بلکه یک سود کلان هم به دست میاد. پس اگه فکر می‌کنین که هزینه طراحی و پشتیبانی سایت زیاده، به سود بلندمدتش فکر کنین.

البته این مورد و فراموش نکنین، بازدید 1000 نفر در ماه از سایت شما، یک عدد طبیعی و حتی کم است ولی این تعداد بازدید وابستگی شدیدی به محتوای سایت شما دارد.

بهتره بدونین که داشتن وب­سایت، به همراه تبلیغات در اینستاگرام، مقرون به صرفه­‌ترین روش بازاریابیه که می‌تونین به دنبالش باشین. حتی وب­سایت شما از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، خیلی مهم‌تر و موثرتره، چرا که افراد به وب‌سایت شما همیشه دسترسی داشته و محتوایی که شما مایل هستید را می‌بینند ولی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را ممکن است بدون توجه رد کنند.

 

  1. نقش مثبت

اگه از فرض قبلی استفاده کنیم، بسته به محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌کنین با یک یا چند فروش اولیه در سایت، هزینه انجام شده برای طراحی و ساخت برگشت داده میشه.

براساس آمار تعداد انگشت‌شماری از چند فروش اول به سود نرسیده‌اند اما باید بدونیم که محتوا برای بهره‌برداری از سایت بسیار تاثیرگذاره و با وجود محتوای خوب، سودآوری در دوره 5 ساله، تضمین شده است. محتوای خوب یعنی توضیح درست و کامل از محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌دید تا مشتری به راحتی به اطلاعات محصول شما دسترسی داشته باشه.

همیشه یادتون باشه که وب­سایت منبع اصلی پیداکردن مشتری‌های جدید.

 

  1. ارزش و سوددهی ماندگار و با دوام

مورد مهمی که در استفاده از و‌ب‌سایت باید به اون توجه داشته باشین اینه که کار بر روی وبسایت باید تداوم داشته و طولانی‌مدت باشه تا بتونین از وب‌سایت حداکثر استفاده رو ببرین.

سوالی که مطرح میشه اینه که شما چه راهی برای تبلیغات می‌شناسین که با یک بار پرداخت هزینه، کار خودش رو برای همیشه ادامه بده؟؟

مثلاً فرض کنین یک تبلیغ در یک روزنامه انجام داده‌اید، بعد از اتمام تاریخ تبلیغ، فرای اینکه تبلیغ شما به نتیجه رسیده یا نه، سودی برای شما داشته یا نه، تبلیغ شما در روزنامه تمام شده و دیگر در دسترس نیست. این مشکل در مورد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و ... هم وجود داره.

تبلیغی که شما در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دید با فرض اینکه توسط صاحب پیج حذف نشه، در میان انبوهی از تبلیغاتی که در اون پیج قرار داده میشه، گم میشه و دیگه به راحتی در دسترس نیست.

اما در مورد وب­سایت، اگر در سال اول نقش مثبتی نداشته باشه، جای هیچ نگرانی­ای نیست، چرا که در سال­های آتی این مشکل برطرف میشه. اطلاعات سایت شما، تا زمانی که شما نخواهید از بین نرفته و به راحتی در دسترسه. درست برعکس روش­های تبلیغی دیگه، یک وب­سایت با گذر زمان قدرت می­گیره و سود­دهی خودش رو افزایش می­ده.

 

  1. فرصت‌­های خارج از کشور

داشتن یک وب‌سایت این امکان رو به شما می‌ده که افراد در هر جای جهان با کسب‌وکار شما آشنا بشن و اطلاعات شما رو به دست بیارن. پس اگه محصولی دارید، می‌تونین به صورت آنلاین برای فروش بگذارید و از این روش مشتری جذب کنین. حالا اگه محصول ندارین یا نمی‌خوایین که محصول‌هاتونو آنلاین بفروشین، وب‌سایت می‌تونه برای شما در خارج از محدوده جغرافیایی، بازاریابی کنه و مشتری‌هایی براتون بیاره که شما رو فقط از طریق سایت می‌شناسن.

 

  1. دسترسی آسان به مرکز داده

وب‌سایت شما می‌شه، به عنوان یک مرکز داده یا ویترینی به روز برای کارکنان خودتون، مشتریان حال و آینده‌تون باشه. مثلاً یک وبسایت، خدماتی مثل قهوه، چای، اسپرسو و... ارائه میده و در کنارش دستگاه قهوه‌ساز و چای‌ساز و ... هم می‌فروشه. برای استفاده راحت‌تر از این وب‌سایت دسته‌بندی وجود داره که این کار به مشتری اجازه میده تا کالا یا محصول مورد نظر خودشو به راحتی پیدا کنه و سفارشش بده یا اگه بخواد به راحتی محصول انتخابی‌شو با محصول دیگه‌ای جایگزین کنه.

با بروزرسانی مداوم و محصولات در وبسایت دیگه احتیاجی به کاتالوگ‌ یا برونشور ندارید و برای خبررسانی و اطلاع دادن به مشتری‌ها می‌تونین از سایت‌تون استفاده کنین و در هزینه‌های چاپی هم صرفه‌جویی کنین.

هر چی فرایند سفارش و خرید رو برای مشتری آسون‌تر کنین، احتمال خریدش بالاتر می‌ره.

 

  1. پشتیبانی از خدمات برای مشتریان

بهترکردن فرایند پشتیبانی، یکی دیگه از مزیت‌های داشتن وب‌سایت و در نهایت بهترکردن خدمتی است که به مشتری ارائه می‌دین. افزایش رضایت مشتری، میزان وفاداری مشتری به کسب‌وکار شما رو بالا می‌بره.

روش جالب دیگه‌ای که برای پشتیبانی در سایت کاربرد داره، این‌که شرایطی رو در وب‌سایت به وجود بیاریم که کاربرها یا مشتری‌ها بتونن، پاسخ سوال‌های همدیگرو داده و همدیگرو راهنمایی کنن.

بالاتر بردن تعامل کاربرها با سایت هم برای خود وب‌سایت مفیده و هم اینکه میزان رضایت کاربرها رو بالا می‌بره. این درسته که پاسخ سوال کاربر رو شما ندادین ولی سایت شما باعث شده که به پاسخش برسه و براش خاطره خوبی از سایت شما به وجود اومده. حالا اگه این امکان در صفحه محصول باشه و کاربرها بتونن تجربه استفاده از همون محصول رو با هم به اشتراک بزارن، علاوه بر مزیت‌های قبلی به فروش بیشتر شما هم کمک می‌کنه.

 بیان نکته‌های منفی هم می‌تونه به رشد سایت شما کمک کنه، پس از نظرات منفی نترسید. نظرات منفی برای شما مفیدتر از نظرات مثبت هستن.

 

در کلام آخر

پس با وجود همه این مزیت‌ها، به شما توصیه می‌کنم اگر در حال حاضر، برای کسب‌وکار خودتون وب‌سایت ندارین، همین امروز به ایجاد و طراحی سایت فکر کنین و هرچی زودتر اقدام کنین.

اگه مهارت فنی دارین، ایجاد یک وبسایت شخصی می‌تونه خیلی مقرون به صرفه باشه. اگر به کار در فضای آنلاین علاقه دارین اما حرفه‌ای ندارید، می‌تونین با یک وبسایت سرگرمی شروع کنین.