×

بیشتر بدانیم

14 ویژگی CRM که در زمان خرید، باید به آن توجه کرد.

 

اگه شما تصمیم به استفاده از یک نرم‌­افزار CRM گرفتین. تبریک می­گم!

تعیین یک زمان مناسب برای شروع استفاده از CRM به خودی­‌خود یک تصمیم مهم است. پس شما نقطه شروع را رد کرده و حالا با یک مانع بزرگ­تر رو­به‌­روید.

کدام نرم‌افزار CRM، ارتباط بهتری با سیستم کسب‌وکار من برقرار می‌کنه؟

به عنوان یک توصیه برای شما، یادتون باشه تا زمانی که در CRM مبتدی هستید، مسیر پیشرفت گاهی، گیج­‌کننده هست، پس به تنهایی این راه رو نروید.

 

14 ویژگی نرم‌افزار CRM خوب

قبل از هر چیز باید یادمون باشه، یک سیستم CRM باید برای کاربران خودش یعنی مدیران و مشتریان مفید باشه.

ما هشت مورد از ویژگی­‌های CRM رو در اختیار شما قرار می‌­دهیم و بعد این شما هستید که با استفاده از این ویژگی­‌ها باید نرم‌افزارCRMای را انتخاب کنید تا یک تیم فروش فعال و قدرتمند بسازید.

 

1. ارتباط با مدیریت

انتخاب یک سیستم CRM بدون گزینه ارتباط با مدیریت، شما را به هدفتون نمی­‌رسونه. در مقابل این دسترسی، تمامی سیستم‌­های CRM به بازاریاب­‌های فروشِ شرکت، این دسترسی رو می­ده تا سوابق مشتری رو در سیستم ثبت کنن و به راحتی بتونن با بررسی این اطلاعات، روند ادامه کار شرکت رو در جهت علاقه مشتری تنظیم کنن.

بهترین سیستم‌های CRM واردکردن داده‌­های مشتری را تا حد امکان کم می‌کنن و به ساده‌­ترین راه داده مشتری را می‌گیرن. به این ویژگی فکر کنید!!!

 

2. مراحل معاملات

بیشتر سیستم­‌های CRM رو می­شه به حالت شخصی برای شرکت درآورد تا یک فرآیند فروش خاصی رو دنبال کنن. شرکت شما می­‌تونه تنها سه مرحله برای فروشش داشته باشه، می‌تونه هم بیش از پونزده مرحله رو طی کنه، مهم اینه شرکت شما توانایی برنامه‌­ریزی در این سطح رو داشته باشه و بتونه به طور پیوسته مراحل رو طی کنه. این رو به یاد داشته‌باشیم که در مراحل فروش، رفتن از مرحله‌ای به مرحله دیگه خیلی راحت انجام می­شه، پس نگرانی­‌ای از این بابت نداشته باشید.

 

3. مشاهده داده‌­ها به صورت روزانه

بازاریاب­‌های فروش باید به­‌طور روزانه یکسری از داده‌­ها رو بررسی کنند. مثل

  • میزان پیشرفت در روند فروش
  • حضور در کدام سطح از مرحله فروش
  • معاملات روز
  • وظایف آن روز
  • و...

به‌­همین ترتیب مدیران نیز باید عملکرد تیم‌فروش را دنبال کنند. سیستم انتخابی شما باید این ویژگی رو داشته باشه که بررسی روزانه زمان زیادی از شما نگیره و به راحتی انجام بشه. این شیوه عملکرد رو به خاطر جذابیت و سادگی که داره ارزیابی کنید.

 

4. برنامه‌­ریزی برای وظایف روزانه

رسیدگی به تمام وظایف در هر روز کاری به شدت خسته‌کننده و نفس­‌گیره. اما اگر شما براساس برنامه‌کارها رو پیش ببرید، از انجام وظایف خود لذت هم خواهیدبرد. سیستم‌­های CRM شامل توانایی مدیریتِ وظایف هستن و روند کار روزانه رو برای فروشندگان ساده‌­تر می‌­کنند و همین طور به افراد کمک می­‌کنند تا وظیفه­‌های روزانه خودشون رو اولویت‌­بندی کنند.

 

5. یک ظرف برای محتوا

تحقیقات نشون می­ده، هر فروشنده 31% از زمانش رو صرف خلق یا تولیدمحتوا می‌­کنه. اگه شما از این آمار نترسیدید، پس حرفی باقی نمی­‌مونه : )

شما می‌تونین برای کاهش زمان تلف‌شده در جستجوی محتوا، به دنبال یک سیستم CRM با یک مخزن تعبیه‌شده مخصوص محتوا باشید. این مخزن­‌ها می‌تونه به تولیدکننده محتوا کمک کنه تا تمام محتواهای خودش رو در یک مکان و به طور منظم ذخیره کنه. دیده‌شده بعضی از بازاریاب­‌ها، محتوای تولیدشده را در قسمت‌های مختلف ذخیره می‌­کنن و در نهایت به فراموشی می‌­سپرن، به همین راحتی به خاطر عدم وجود نظم در کارشون زحمات خودشون رو به باد می­‌دهند.

یک نکته قابل توجه این هست که سیستم­‌های CRM قابلیت تنظیم عدم تکرار تماس را دارن و تماس‌­ها یا موارد تکراری رو دوباره بیان نمی­‌کنن.

 

6. ضبط داده­‌ها به طور خودکار

یکی از مهم­‌ترین دلایلی که یک شرکت از سیستم CRM استفاده می‌­کنه، پیگیری مداوم روندِکار مشتری و آینده‌­نگری برای مشتری است. اما باید توجه داشت که برخی از سیستم­‌های CRM نیاز دارن تا روندِفروش را در آن­ها کپی کنید و داده‌­های مشتری را به­‌روز­رسانی کنید.

پس در انتخاب یک سیستم CRM دقت کنید تا با راحتی بیشتری از آن استفاده کنید.

 

7. گزارش‌دادن

یک سیستم CRM بسته به میزان آگاهی­‌اش ارزش می‌گیره، مثلا وقتی CRM شما یکسری ویژگی‌­ها رو برای روندکاری مشخص می­‌کنه و یا مراحل آینده رو پیش‌­بینی می‌­کنه، کار شما راحت‌­تر پیش می­ره و این نشون از ارزش بالای سیستم شما هست.

 

8. موبایل

اگر شرکت شما تیم فروش قوی‌­ای داره، قابلیت استفاده از CRM در موبایل یک ویژگی بارز برای سیستم­CRM شرکت محسوب میشه، که تیم فروش می‌­تونه از اون استفاده کنه. استفاده از سیستم­‌های CRM که فقط از طریق لپ‌تاپ قابل دسترسی هستن، برای شرکت­‌هایی که سفرکاری رفتن، جزئی از روند کاری­شون محسوب میشه، اذیت کننده خواهدبود. اما خیالتون رو راحت کنم که امروزه اکثر سیستم‌­های CRM به بازاریاب‌­ها این امکان رو می‌­دهن تا از دستگاه‌­های تلفن­‌همراه مثل رایانه‌­های شخصی، تبلت و گوشی‌­های هوشمند وارد برنامه بشوند. پس حتما مطمئن بشید که در انتخاب سیستم CRM برای شرکت‌تون این مورد رو در نظر گرفته‌­اید.

 

9. ادغام با بازاریابی خودکار (اتوماسیون بازاریابی)

آمار­ها می‌گن که بسیاری از شرکت‌­ها از نرم‌­افزار بازاریابی خودکار استفاده می‌­کنند.

 شاید شما این نگرانی رو داشته‌باشید که بازاریاب شما با سیستم CRM جدید شرکت موافقت نکند. اما من به شما اطمینان می­‌دهم که این مشکل هرگز پیش­ نمی‌­یاد و این دو سیستم با هم به راحتی ادغام می­شن. و به پیشرفت کسب و کار کمک می‌کنن.

شکاف بین اتوماسیون بازاریابی و CRM ممکنه باعث از دست‌رفتن اطلاعات و فرصت­ها بشه. همیشه یادمون باشه، مدیریت ارتباط با مشتری، چرخه کامل زندگی مشتری هست، پس سعی کنیم به بهترین شکل ممکن این چرخه رو بسازیم.

 

10. شخصی­‌سازی و به­‌روز­رسانی به طور مداوم

شما باید الگو­های هدف رو برای مشتری، تنها زمانی که نیاز به شنیدن اون داره، بفرستید. اما باید این اطمینان رو داشته باشین که وقتی CRM شرکت شما، شرکت میزبان رو از ادامه روند کار مطلع کرد، از لیست خارج شده و اطلاعات دوباره فرستاده نشن. این اتفاق نشون از بی‌­نظمی شرکت شما داره.

این اطلاع­‌رسانی در مورد جلسات و نشست‌­ها و یا حتی ایمیل­‌های‌کاری و..... هم صادق هست. CRM شما باید یادآوری پیگیری معاملات رو هم برای شما انجام بده.

 

11. پیام­‌های متداول

برای راحتی کار شما می‌­تونید در CRM پیام­‌های قابل استفاده مکرر در ایمیل­‌ها یا پیام‌­رسان‌­ها ایجاد کنید و از این پیام‌­ها برای شرکت­ و مشتری­‌ها استفاده کنید. این پیام‌­ها می‌­تونن پاسخ به سولاتی مثل سوالات زیر باشند:

  • آیا علاقه‌­مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت­­‌ها هستند؟
  • آیا علاقه­‌مند به صرفه‌­جویی در وقت هستید؟
  • آیا می­‌خواهید یک نسخه‌­ی نمایشی برنامه‌­ریزی کنید؟
  • و..........

 

12. اتصال ایمیل به سیستم CRM

ی موردی که در انتخاب سیستم CRM باید حتما مورد توجه شما باشه، توانایی لینک‌کردن CRM با inbox ایمیل شرکت هست. این بخش از CRM برای راحتی دسترسی شما و استفاده بیشتر از سیستم خیلی مهم هست.

لینک‌کردن تنها برای ایمیل نیست و با Gmail یا Outlook هم این ارتباط برقرار می­شه. یادتون میاد که قبلا گفتم CRM شرکت باید پیام‌­های ایمیل رو به سوابق مشتری به طور دائم اضافه کنه؟!

برقراری ارتباط بین ایمیل شرکت با سیستم CRM باعث می­شه، شما مجبور نباشید، این به­‌روز­رسانی رو دستی انجام بدید، و این‌طوری روند کار خیلی ساده‌­تر می­شه.

 

13. پشتیبانی سفارشی از مشتری

اگه شما می­‌خوایید، فرم‌­هایی بسازید که به سوابق مشتری متصل شده باشه، پس باید حین انتخاب CRM این ویژگی رو هم در نظر بگیرید. یک نکته­‌ای هم که باید توجه کنید این هست که طراحی این فرم‌­ها باید کاربرپسند باشه و شیوه استفاده راحتی داشته باشه.

خب شیوه کار اینطوری هست که هرکسی که فرم شما را پر می­‌کنه، این فرم باید به طور خودکار به CRM شرکت منتقل بشه، عمل پرکردن و انتقال فرم باید فقط در عرض چند ثانیه انجام بشه و همین طور نیازی به افراد متخصص نداشته باشه. یک نکته دیگه این که CRM شما باید قابلیت تنظیمِ یادآوری رو داشته باشه تا این فرم­‌ها برای شما یادآوری بشه و در برنامه کاری شما قرار بگیره.

 

14. برنامه زمان­‌بندی برای جلسات

فروشنده­‌ها برای برنامه‌­ریزی روندکار و یا ارائه گزارش‌کارها، جلسات زیادی رو ترتیب می‌­دهن و خب یادآوری این جلسات کار راحتی نیست و امکان فراموشی وجود داره.

شما از CRM انتظار همچین کاری ندارید؟ اگر که توقع این کار رو از سیستم CRM انتخابی خود دارید، پس باید این مورد رو هم در حین انتخاب بررسی کنید. این ابزار از CRM به این صورت هست که با یکی از ابزار جلساتی مورد استفاده شرکت شما مثل تقویم Google یا Outlook ماکروسافت همگام‌­سازی صورت می­ده، و در زمان درست جلسات، به شما یادآوری می‌­کنه. حالا اگه این ابزار رو در وب­سایت شرکت هم به اشتراک بگذارید، یک امتیاز برای شما خواهدبود.

 

و در نهایت

امید­وارم که این لیست برای شما نهایت فایده رو داشته باشه. نکاتی که با هم بررسی کردیم رو حتما در انتخاب سیستم CRM رعایت کنید و بهترین CRM ممکن رو برای پیشرفت شرکت‌تون انتخاب کنید.

به امید موفقیت :)