×

بیشتر بدانیم

CRM برای کسب‌وکار من، چه کاری‌هایی می‌تواند، انجام دهد؟

 

CRM باعث صرفه‌­جویی در وقت و فروش آسان­‌تر محصولات می­‌شود به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌­ها از جمله رقبای شما این نرم‌­افزار را اجرا می‌­کنند.

CRM نرم‌­افزاری تجاری است که به افراد و تیم‌­های پشتیبانی کمک می‌­کند تا ارتباطات با مشتری و تلاش‌­ها و بازاریابی‌­هایی که برای فروش صورت می­‌گیرد را به حداکثر برسانند. CRM تنها شبیه به یک دفترچه تلفن، نیست. این نرم‌­افزار، تیم شما را کمک می‌کند تا روابطی موثرتر ساخته و بهترین تجربه مشتری از خرید را برایش رقم بزنید.

در گذشته، تنها شرکت‌­های بزرگ و قدرتمند می‌­توانستند، نرم‌­افزار CRM را تهیه کنند، چون یادگیری و پیاده‌­سازی آن پیچیده و مشکل بود. اما امروزه، مشاغل در هر اندازه‌ای ، می‌­توانند به راحتی به گزینه‌­های مورد استفاده در نرم‌­افزار CRM با توجه به کسب­‌وکارشان، دسترسی مقرون به­ صرفه داشته باشند.

در این مقاله، ما سعی می­‌کنیم، یکی از ارزش‌هایی که CRM می‌­تواند برای کسب‌­وکار شما به وجود بیاورد را روشن کنیم.

 

CRMبرای من چه کار­هایی انجام می‌دهد؟

زمانی که کسب‌­وکار خود را آغاز می‌­کنید، پیداکردن مشتری از طریق ایمیل، آدرس‌­های مکتوب و وب‌سایت‌ها امکان‌پذیر است. اما اکنون شرکت شما در حال رشد است و رشد بیشتر، به معنای فرصت‌­های بیشتر برای تغییر در نحوه‌­ی اداره کسب­وکارتان است.

 

 همین حالا هم ممکن است با این موارد رو­به‌­رو شده باشید:

  • به‌­روزرسانی، تفسیر و همگام‌­سازی اطلاعات گسترده و متنوع، ممکن است، برای تیم شما دشوار باشد.
  • اطلاعات مهم و با­ ارزش مشتریان در سیستم کارمندتان مخفی می­‌ماند و شما توانایی دسترسی به آن را ندارید.
  • یادداشت­‌هایی که در مورد مشتریان نوشته‌­اید، گم می‌­شوند یا دور انداخته می‌­شوند.
  • ارتباطات مشتری با کارمندان­‌تان خوب پیش نمی­‌رود.
  • قطع همکاری کارمند با شرکت، باعث از بین‌رفتن اطلاعات مابین کارمند و مشتری می‌شود.

مشکل واقعی این است که مهم­‌ترین داده­‌ها و اطلاعات مشتریان، در سیستم‌­های مختلف کارمندان­ پخش شده و این باعث می‌­شود که نتوانید اطلاعات مورد نیاز­تان را در سریع‌­ترین زمان ممکن به دست بیاورید و در فروش محصولات و یا عقد قرارداد­های دیگر، از آن­ها استفاده کنید.

فرض کنید، مجبور به عقد قراردادی با یک مشتری هستید و این کار باید به‌­سرعت انجام شود. اما کارمندی نیست تا اطلاعات مشتری را برای‌تان فراهم کند و شما هم دسترسی به سیستم آن کارمند ندارید، پس در­نهایت چه می­‌شود؟؟ شما یک قرارداد و سود حاصل از آن را از دست داده‌­اید. در اینجا نقش موثر CRM مشخص می‌شود.

 

CRMمدرن به شما و تیم‌­تان از طریق روش‌­های زیر کمک می‌­کند ...

  1. نظم‌بخشیدن به ذخیره داده‌ها و دسترسی آسان به اطلاعات

نرم­‌افزار CRM داده­‌های مشتری شما را منظم می‌­کند تا هر کارمندی در شرکت بتواند به تمام اطلاعات مورد نیاز خود، به آسانی دسترسی پیدا کند.

با یک جستجو ساده در CRM می‌توانید به موارد زیر دسترسی داشته باشید:

  • اطلاعات تماس مشتری شامل
    • آدرس­‌های ایمیل
    • شماره تلفن‌­ها
    • آدرس­‌های پستی
    • وب­سایت­
    • اطلاعات شبکه‌های اجتماعی
  • بررسی و زیر نظرداشتن تاریخچه ارتباطاتِ تمام تعاملاتِ بین کارمندان و مشتریان، از طریق
    • ایمیل
    • تماس­‌های تلفنی
    • چت آنلاین
    • پشتیبانی‌های صورت گرفته
  • تاریخچه ارتباط مشتری در مدت زمان ارتباط با شرکت شما، از جمله
    • سابقه خرید مشتری
    • محصولات خریداری کرده
    • نحوه اطلاع پیداکردن مشتری از کسب‌­وکار شما

 

  1. فروش بیشتر و سریع‌تر

ورود اطلاعات مشتریان به صورت دستی یکی از بزرگ­ترین عوامل هدررفت، زمان اختصاص داده شده به فروش است.

CRM بسیاری از وظایف تکراری کارمند و مدیر را به طور خودکار انجام می­‌دهد تا تیم فروش بتواند زمان کمتری را صرف تایپ‌کردن کرده و آن زمان را به فروش محصولات اختصاص دهد.

CRM همچنین به شما در ایجاد یک فرایند فروش استاندارد کمک کرده و نقشه­‌­ی راه مرحله­ به مرحله‌ای برای بستن قرارداد می‌­دهد تا طول چرخه فروش را کاهش دهد.

 

با یک روند فروش می توانید…

آ) بهبود روش‌های فروش

بررسی فرایندهای فروش، داده‌­های مورد نیاز شما را برای بهبود مشکلات زیر آماده می‌کند.

  • شناسایی علت اصلی توقف معاملات
  • اقدامات لازم جهت رفع مشکلات
  • اطمینان از اینكه تیم شما تلاش‌­های خود را بر روی فعالیت‌­هایی كه بیشترین درآمد را دارند، متمرکز می‌­كند.

 

ب) پیش‌بینی دقیق فروش

داشتن یک درک دقیق از نرخ برندتان به مدیران فروش اجازه می‌­دهد تا با اطمینان تعداد فروش را پیش‌­بینی کنند و اهدافِ درآمد واقعی را تعیین کنند.

 

ج) انجام سریع سفارشات

یک فرایند فروش استاندارد می‌­تواند با نشان‌­دادن تیم فروش پر­تلاشش اعتماد مشتری را جلب کند و باعث شود تا فروشی سریع، ساده و مطمئن داشته باشید. حتی کارمند تازه‌­کار تیمِ فروش که مراحل اساسی روند فروش شرکت را آموزش دیده، می‌­تواند تأثیر آنی بر روی مشتری داشته­ باشد.

 

د) نمایش تجربه بیشتر

هنگامی که نماینده فروش پیش­‌بینی‌­ای از مرحله به مرحله روند فروش نداشته باشد، می­‌تواند معامله را از بین برده و به روابط با خریدار آسیب برساند. یک روند صحیحِ فروش، این درک را ایجاد می‌­کند که تا زمانی که مشتری شما آماده خرید از کسب‌­وکار شما نیست، صبور باشید و به روند پیش‌­فروش محصولات بپردازید.

 

  1. تمرکز بر روی مشتریان واقعی

با بررسی و دستیابی به اطلاعات مربوط به علاقه و رفتار مشتری، تیم فروشِ شرکت، فرصت­‌های مناسبی را به دست می­‌آورد و می‌­تواند مشتری را تحت تاثیر قرار داده تا با تیم اجرایی شرکت همکاری کرده و محتوای مفید و سودمند برای مشتری آماده کند.

پس باید سعی شود تا فروش را تبدیل به یک تجربه شخصی­‌تر و متمرکز­تر بر روی مشتری کرد. اطلاعات CRM همچنین به شما کمک می­‌کند نیاز مشتری­‌تان را پیش­‌بینی کنید و تیم پشتیبانی و فروش می­‌تواند با رفع این نیاز­ها رضایت مشتری را جلب و او را خوشحال کند.