×

بیشتر بدانیم

کسب و کارم به CRM نیاز دارد؟

 

اکثر کسب­‌وکارها در هنگام شلوغی و بی­‌نظمی در روند فروش و ارتباط با مشتری به سراغ CRM می‌آیند. اما شما نباید، اجازه دهید تا به این نقطه برسید. به‌­محض اینکه کسب‌­وکارتان تیم فروشش را ایجاد کرد، زمان آن است که به دنبال CRM بروید.

برای اطمینان از سود سرمایه‌­گذاری بر روی CRM، قبل از استفاده از آن، این سه سوال را از خود بپرسید:

  1. در کسب‌­وکارم از مراحل مختلف برای فروش استفاده می­‌کنم؟

CRM برای بهبود شیوه‌­های فروش فعلی شما طراحی شده است. اگر شرکت شما از یک سیستم استاندارد برای هدایت مشتریان استفاده نمی­‌کند، کمی زمان می‌برد تا تیم فروش را به سمت توانایی رهبری فروش سوق دهید و پس از آن باید یک فرآیند فروش مرحله به مرحله برای خود تعبیه کنید.

  1. می‌­دانم به دنبال رفع چه مشکلی هستم؟

در مواجه با مشتری چه مشکلی در شرکت شما باید رفع شود؟ آیا با رشد فروش، فرآیند حفظ مشتریان و رضایت آن­ها با کاستی رو­به‌­رو می­‌شود؟ به مشکلاتی که هنگام تعامل با مشتریان خود تجربه می‌­کنید، فکر کنید. به این ترتیب، پس از انتقال سیستم‌­های شرکت به CRM، می‌­دانید چه چیزی را باید برطرف کنید.

  1. به خرید CRM اعتماد کامل دارم؟

پایین‌بودن جذب مشتری در ابتدای استفاده از CRM اغلب یکی از ضعف­‌های استفاده از این نرم­‌افزار بوده است، اما این روند با استمرار استفاده از CRM ادامه نمی­‌یابد و بهبود پیدا می‌­کند. پس مدیر شرکت و نمایندگان فروش باید برای رهبری تیم­‌ها و همچنین ارتباط مشتری متعهد بماند و صبر پیشه کند و استفاده از CRM را جدی گرفته و به طور مداوم انجام دهند.

چگونه CRM مناسب را انتخاب کنیم؟

برای تیم‌­های فروش، کسب‌­وکار کوچک، برخی از ویژگی­‌های CRM خوب است اما برخی از آن­ها کاملاً ضروری هستند.

 این هشت مورد را باید در هنگام تحقیق در مورد CRM، بپذیرید:

 

  1. آیا می­‌توانید ارتباطات بین تیم فروش و مشتری را پیگیری کنید؟

تعامل با مشتریان می­‌تواند از طریق ایمیل، تماس‌­های تلفنی و چت آنلاین صورت بگیرد. CRM شرکت شما باید قادر به ضبط این مکالمات و جمع‌آوری آن­ها در یک مکان باشد تا بدین ترتیب قدم بعدی را بدانید و هرگز جزئیات مهم را از دست ندهید.

بهترین CRMها

  • واردکردن داده‌­های مشتری
  • دنبال‌کردن تعاملات مشتری با تیم‌­ها
  • یافتن اطلاعات مورد نیاز
  1. بهره­‌مندی از کارمندان برای شما چقدر آسان است؟

افراد پاسخ­گو به مشتریان نرم‌­افزار نیستند، به همین دلیل برای جایگزینی آن­ها با نرم­‌افزار باید سعی کنید، این نرم‌­افزار تا حد امکان کاربر پسند باشد. در حالت ایده‌­آل، طراحی و روابط باید به اندازه کافی شهودی باشد تا همه افراد در شرکت شما بتوانند به سرعت سیستم را یاد بگیرند و بلافاصله شروع به استفاده از آن کنند.

  1. آیا می‌­توانید از آن در مکان­‌های مختلف استفاده کنید؟

نرم افزار CRM شما باید در دسترس باشد و درهمه دستگاه­‌ها از جمله تلفن­­ همراه، شرایط کاربر پسندبودن را فراهم کند تا بتوانید در هر کجا که هستید به معاملات خود متصل شوید.

  1. چگونه با فرآیند فروش فعلی شرکت شما، سازگار می‌شود ؟

اجرای CRM به معنای تغییر در نحوه فروش شما نیست. بلکه یک پلت­فرم CRM باید علاوه بر افزودن ابزارهای اتوماسیون صرفه­‌جویی در وقت و سفارشی‌­سازی، به راحتی با روش‌­های فعلی، خود را سازگار کند تا به شما در فروش کارآمدتر کمک کند.

  1. چگونه می‌توانید داده‌های مشتری فعلی خود را وارد کنید؟

CRM مورد نظر شما واردکردن اطلاعات موجود مشتری را آسان می‌­کند، بنابراین مجبور نیستید، اطلاعات تکراری را وارد و زمان خود را صرف کنید.

  1. آیا گزارش­‌ها و پیگیری عملکرد­ها را ارائه می‌­دهد؟

این نرم­‌افزار نگاهی دقیق به داده‌های مشتری برای ارائه گزارش دارد. و سوالاتی از قبیل

  • می­‌توان چه دیدی از رفتار تیم در تعامل با مشتری و فعالیت آن­ها داشت؟
  • می‌توان این گزارش‌­ها را صادر کرد و یا به اشتراک گذاشت؟

را برای پیگیری عملکردها و ارائه گزارش بررسی می‌­کند.

 

  1. آیا با ابزارهایی که کسب‌­وکار شما از آن­ها استفاده می کند، ادغام می‌شود؟

CRM شرکت باید به شما اجازه دهد تا کلیه فعالیت‌­های فروش و داده­‌های مشتری خود را در یک مکان مدیریت کنید. با انتخاب CRM که به راحتی با ایمیل، چت آنلاین و ... مورد استفاده شما، ادغام می­‌شود، دیگر نیازی نیست که روز خود را برای جابجایی بین برنامه‌ها و صفحات مرورگر بگذرانید.

  1. توان پرداخت هزینه­‌های استفاده از نرم­‌افزار CRM، دارم؟

قیمت هر نسخه می‌تواند متفاوت باشد. تفاوت قیمت در نوع استفاده و دسترسی‌های شما به CRM و میزان فضای مورد نیاز برای ذخیره داده‌هاست.

برای انتخاب CRM مناسب، پاسخ به این سوالات، به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

  • آیا هزینه‌­ای برای آموزش نرم­‌افزار لازم است؟
  • آیا برای تماس‌­های اضافی یا گزارش‌گیری باید هزینه بیشتری بپردازید؟
  • آیا هزینه­‌های اضافی برای ذخیره داده­‌ها وجود دارد؟

این هزینه­‌های اضافی به طور سالانه بررسی می­‌شود، بنابراین حتماً تحقیقات خود را از قبل انجام دهید.

 

اکنون شما می‌­دانید CRM چگونه برای کسب‌وکارتان ارزش می­‌آورد و در هنگام ارزیابی CRMهای مختلف چه چیزی را باید در نظر بگیرید. پس هرچه زودتر تصمیم خود را در جهت استفاده از این نرم‌­افزار بگیرید و با استفاده مداوم از آن کسب­‌وکار خود را ارتقا دهید.