×

بیشتر بدانیم

چطوری گوگل صفحه‌های وب، رتبه‌بندی می‌کنه؟

چطوری گوگل صفحه‌های وب، رتبه‌بندی می‌کنه؟

 

وقتی صحبت از سئو میشه، ذهن ما به سمت استراتژی‌ای میره که وبسایت مارو بیشتر توی دید بزاره.
اما بیاییم این موضوع رو راحت توضیح بدیم...
سئو در واقع از دو قسمت تشکیل شده:
رتبه‌بندی (rankings)
دیده شدن (visibility)
رتبه‌بندی یه فرآیندی هست که مشخص می‌کنه، وب‌سایت شما موقع سرچ کاربر توی چه مکانی قرار می‌گیره اما برای مورد دیده‌شدن یه مثال می‌زنم تا بهتر متوجه بشید:
گوکل رو هممون می‌شناسیم، یه سایت معروف و بزرگ‌ترین جستجوگر توی دنیاست. اما همین گوگل هم بعضی از اصول پایه سئو رو رعایت نکرده با وجود این وقتی گزینه گوگل رو سرچ می‌کنیم اول از همه میاد. چرا؟ جواب ما دیده شدنه.
مهمترین بخش سئو دیده‌شدنه و اگه بیاییم مقدار امتیازی که گوگل از دیده‌شدن به دست میاره رو بررسی کنیم، می‌بینیم که این امتیاز به چیزی حدود هشت میلیون می‌رسه. پس دیدیم که امتیاز دیده‌شدن باعث شد، گوگل توی صدر قرار بگیره با وجود اینکه بعضی اصول رو رعایت نکرده.
پس هرچی به امتیاز بالاتری برسیم، بیشتر از رقبامون دیده می‌شیم.

 

گوگل چه‌طوری سایت‌ها رو رتبه‌بندی می‌کنه؟؟

وقتی ما یه موضوعی رو سرچ می‌کنیم، موتورهای جستجو میان متناسب با موضوع ما صفحاتی رو پیدا می‌کنن و رتبه‌بندی می‌کنن و در اختیار ما می‌ذارن. حالا این موتورهای جستجو دوتا فاکتور دارن تا به یه صفحه توی هر جستجو‌ی ما رتبه بدن، اونا چی هستن؟
اول اینکه میاد محتوای صفحه رو با چیزی که شما سرچ کردی، بر اساس کلمه‌های کلیدی ارزیابی می‌کنه
قدم دوم، گوگل با این فرض کار می‌کنه که هرچی یه صفحه محبوب‌تر باشه، محتوای باارزش‌تری برای مخاطب ارائه میده
موتورهای جستوجو الگوریتم‌های خودشونو مخفی می‌کنن. اما سئوکارها با گذر زمان و تجربه، بعضی از این مواردی که توی رتبه‌بندی مهم هستن رو کشف‌کردن که توی ادامه مقاله با هم سه تا از این مورد‌ها رو بررسی‌ می‌کنیم.

 

سئو تکنیکال

اول یه نکته بگم:
گوگل وقتی دنبال محتوا می‌گرده، تصاویر و گرافیک سایت شما، براش نامرئی هستش و فقط متن رو می‌بینه! پس حواسمون باشه کلمه‌کلیدی‌ها توی تصویر به ما کمکی نمی‌کنن و این فقط متن هست که گوگل رو به سمت سایت شما میاره تا به اون رتبه بده.


یه موردی که باید توی سئو تکنیکال رعایت بشه، پیمایش سایت یا navigation هستش. یعنی اینطور که شما باید سعی کنید navigation رو بیشتر روی دوش متن‌ها بندازید. چون که گفتیم موتور جستجو متن رو می‌بینه و تصویر براش نامرئی هست. اما استفاده از تصویر رو نباید به کل نادیده گرفت!
مورد بعدی اینه که
بدونیم آدرس سایت ما یا همون URL چه تاثیری توی سئو داره. موتور جستجو از خوندن کلمه‌های طولانی و پیچیده خوشش نمی‌یاد. پس بهتره URL رو کوتاه نگه‌داریم یا بهتر میشه از کلمه‌کلیدی‌ای که توی سایت روش کار می‌کنیم توی URL استفاده کنیم.
حواسمون به سرعت سایت هم باید باشه،
گوگل مدت زمانی که کاربر وقتش رو صرف خوندن سایت می‌کنه رو یه شاخص کیفیت می‌دونه! چیزایی مثل عکس یا فیلم با حجم بالا، سرعت سایت ما رو پایین میارن و باعث میشه مخاطب ما حوصلش سر بره و از صفحه خارج بشه. پس این هدف رو برای خودمون بزاریم که سایت‌مون رو به حدی رشد بدیم که مخاطب از خوندن متن ما و دیدن تصویرهای ما خسته نشه :)
مورد آخر توی سئو تکنیکال
حذف لینک شکسته یا Broken Link است. برای همه‌مون پیش اومده وقتی روی آدرس صفحه‎ای می‌زنیم به 404 page می‌رسیم. رسیدن به همچین صفحه‌ای یعنی لینک رسیدن به اون صفحه منقضی شده یا به اصطلاح شکسته شده. حالا سوال پیش میاد که چه زمانی لینک‌های ما شکسته می‌شه؟ برای جوابش یه مثال می‌زنم...
فرض کنید صفحه‌ای از سایت خودتون رو به صفحه‌ای از سایت دیگه لینک کردید، اون صفحه یه مدت که می‌گذره، لینک رو از روی سایتش حذف می‌کنه. حالا گوگل نسبت به یه سرچی صفحه شما رو برای رتبه‌بندی ارزیابی می‌کنه و با ورودش به اون صفحه حذف شده به بن‌بست می‌خوره. هر چقدر این تعداد از صفحه‌ها بیشتر شه، ارزش سایت شما رو کم می‌کنه.
حتی اگه موتور‎های جستجو رو هم در نظر نگیریم، بازم از دید مخاطب‌ها می‌افتید. پس باید حواسمون به این لینک‌ها باشه و تعداد این لینک‌های شکسته شده رو توی صفحه‌مون کاهش بدیم.
بریم سراغ دومین موردی که توی رتبه‌بندی موتورهای جستجو خیلی مهمه...

 

محتوا

بهینه‌سازی محتوا رو با کلمه‌کلیدی شروع می‌کنیم.
وقتی موتور جستجو به‌خاطر یه سرچی شروع به گشتن و ارزیابی صفحه‌ها می‌کنه، از کجا باید بفهمه محتوا صفحه من به درد نتیجه سرچ می‌خوره یا ن؟ جواب کلمه‌کلیدی هستش.
ما می‎‌تونیم از اصطلاحات تجارت و کسب‌وکارمون استفاده کنیم و کلمه‌کلیدی‎‌های درست رو بدست بیاریم و یه مرحله توی بهینه‌سازی محتوا جلو بریم. برای اینکه مطمئن بشیم، کلمه‌کلیدی ما از نظر موتور جستجو قابل قبول هست، موردای زیر رو توی ایجاد کلمه‌کلیدی در نظر بگیرید:

  • عنوان پست یا Post’s title
  • آدرس یا URL
  • تگ H1
  • صد کلمه اول یا به طور تقریبی پاراگراف اول
  • اسم فایل تصویر‌ها

یه نکته‌ای که باید یادمون باشه اینه که بهینه‌سازی سایت فقط با کلمه‌کلیدی نیست، ما می‌تونیم از عوامل دیگه‌ای برای ارزشمندی صفحه‌مون استفاده کنیم.
چندتا از این عوامل رو براتون لیست می‌کنم:
External links یا لینک‌کردن وب‌سایت‌مون به صفحه‌های دیگه
استفاده از محتوای طولانی معمولا بهتر جواب میده
عکسا و فیلم‌ها میتونن مخاطب رو بیشتر توی صفحه نگه‌دارن. پس حواسمون به استفاده درست از این موردا هم باشه.
و می‌رسیم به مورد سوم، مورد آخرمون...

 

لینک‌ها (Links)

هیچ صفحه‌ای بدونه داشتن ارتباط به اقتدار نمی‌رسه. دو اصل ارتباط و اقتدار رو به عنوان یه شعار همیشه یادتون باشه و بهش دقت کنید.
بدون این دو عامل صفحه ما نمی‌تونه، توی رتبه‌بندی جایگاه خوبی بگیره. پس این مورد رو جدی بگیریم.

 

حرف آخرم
موتورهای جستجو هر ساله خودشون رو آپدیت می‌کنن و استراتژی‌های جدید رو برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرن. کاری که ما باید بکنیم، این هست که با گسترش این استراتژی‌ها، ما هم پیشرفت کنیم تا همیشه توی کسب‌و‌کارمون حرفی برای گفتن داشته باشیم.