×

بیشتر بدانیم

اینفلوئنسر کیه؟

اینفلوئنسر کیه؟

 

تو روزهایی که خیلی از مردم و‌ البته هم سن و سال‌های ما، دهه هفتادی­‌ها و هشتادی‌­­­ها برای سرگرمی، تفریح‌، خرید یا حتی گاهاً کسب علم و اطلاعات در فضای مجازی می‌چرخند.

 یک یا چند نفری هستند که از بقیه مردم تاثیرگذارتر هستند و بیشتر مورد توجه مردم هستند. قطعاً با افرادی مثل محمدامین کریم‌‌پور، میلاد قاسمی‌خواه، الناز گلرخ و ... آشنا هستید یا ویدیوهای اون‌ها رو دیدید یا حداقل اسم های اون‌ها را شنیدید.

این افراد کسانی هستند که به اینفلوئنسرها معروف هستند.

اینفلوئنسرها کسانی هستند که می‌تونند روی آدم‌های زیادی مثل من و شما تأثیر بگذارند.

تاثیر اون‌ها به دو شکل معنی پیدا می‌کنه.

 یک: اینکه ما با دیدن ویدیوهای اون‌ها یا تبلیغات‌شون از یک محصول، میریم و اون محصول رو می‌خریم.

دو: وقتی کمپین یا هشتکی قراره راه بیفته، حالا چه به شکل مجازی چه به شکل فیزیکی. با ورود اینفلوئنسرها به این جریان ما هم ترغیب به ورود می‌شیم و گاهاً وارد هم می‌شویم.

البته اینفلوئنسرها راه‌های دیگه‌ای هم مثل ساخت پکیج از محتواهای صفحات خودشون یا گذاشتن دوره‌های حضوری برای کسب درآمد دارند.

این یک تعریف ساده و کلی، از اینفلوئنسرها بود. اما امروز می‌خوایم ببینیم ما هم می‌تونیم به این شغل تکیه کنیم و کسب درآمد بالا داشته باشیم. اصلا معایب و مزایای این شغل چیه؟

 

6 مزیت اینفلوئنسری

اول: شما می‌تونید موضوعی که همین الان هم در اون تخصص دارید، انتخاب کنید و نیاز به کسب مهارت یا مدرک دانشگاهی ندارید.

دوم: هر کاری رو که دوست داشته‌باشید، می‌تونید، شروع‌ کنید. اصلاً مهم نیست، پرورش‌گوسفند باشه یا فیزیک‌کوانتومی چون در هر دو صورت کسایی هستند که به کوانتوم علاقه داشته‌باشند و کسانی هستند که اطلاعات و گاهاً نیاز به خرید گوسفند داشته باشند.

سوم: زمان و مکان‌کاری به طور مشخصی نداره. در هر ساعت و هر مکانی، می‌تونید، اینفلوئنسربودن رو تجربه کنید.

چهارم: نیاز به سرمایه‌ای جز یک گوشی هوشمند برای اینفلوئنسرشدن ندارید و هزینه کمی در حدود خرید یک بسته‌اینترنتی رو به صورت ثابت در پیش‌رو دارید. می‌تونم اینجوری بگم که با این هزینه، هیچ راه درآمدی دیگه‌ای ندارید.

پنجم: شما نیازی به کمک کسی  ندارید و به تنهایی هم می‌تونید این شغل را انتخاب کنید و نیازی هم به هزینه برای استخدام کسی ندارید.

ششم: شما جایگاه‌اجتماعی بالایی پیدا خواهید کرد. به این معنی که کلی طرفدار و کسانی که برای حرف‌های شما ارزش قائل هستند رو در اختیار دارید و این یعنی همون محبوبیتی که رویای بچگی خیلی از ما بوده.

این موارد، بخشی از مزایای کار اینفلوئنسری است. اگر قصد دارید، این شغل رو انتخاب کنید، کمی صبر کنید و در ادامه معایب این شغل رو هم بخونید.

 

 

درآمد اینفلوئنسر

درآمد این کار در سطوح‌عالی بسیار خوبه و بیشتر از حقوق مصوب اداره کار هست.

در این شغل، از هزار تومان در ماه، درآمد وجود داره تا طبق اعلام رسمی ۸۰۰ میلیون تومان که اون برای حسن ریوندی است.

 

5 مشکل زندگی اینفلوئنسری

اول:  تضمینی وجود ندارد که شما به جایگاه خاصی، دست پیدا کنید.

 خیلی‌ها، سال‌ها تو اینستاگرام یا شبکه‌های مجازی دیگه فعالیت می‌کنند،‌‌ ولی به دلایل مختلف به پول و جایگاه اجتماعی بالایی نمی‌‌رسند.

دوم: شما در شروع کار، باید تمام‌وقت در اختیار پیج‌تون باشید. ممکنه ۱۲ تا ۱۸ ساعت در روز کار کنید ولی نباید دست بکشید.

سوم: شما مقابل دید همه هستید. همه رفتارهای شما حتی زندگی شخصی‌تون، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیره. این مورد گاهی باعث صدمه‌های روحی و روانی زیادی میشه. حتی ممکن خانواده و دوستا‌تون هم از این آسیب‌ها در امان نمونند.

چهارم: طوفان‌های مجازی، ممکنه شما رو کامل نابود کنه.

تصور کن، یک روز که از خواب پا شدی بیست هزار کامنت که حاوی فحاشی‌های عجیب وغریب، تهدید به قتل، توهین، تحقیر و چیزهای دیگه است، روی صفحه شماست. واکنش شما چیه؟

مثال واقعی این مورد، امیر تتلو هست که سالهاست مورد عنایت کاربران مجازی قرار گرفته.

پنجم: محدودیت قوانین.

ممکنه یه روز ببینید که اینستاگرام فیلتر شده و شما تازه داشتید به مرحله درآمدزایی نزدیک می‌شدید. میتونم بهتون بگم که هیچ کاری از دستتون برنمی‌آد. قوانینی مثل کپی‌رایت، شکایت اشخاص، برای همیشه تهدیدکننده شما هستن.

 

انواع اینفلوئنسرها

در این نوشته اینفلوئنسرها را از دو دید تعداد فالوور و موضوعی که در اون فعالیت می‌کنند، بررسی می‌کنیم. اما یادتون باشه برای اینفلوئنسرشدن بیشتر از هر چیزی باید علاقه داشته باشید تا بتونید سختی‌هاشو تحمل کنید و از مزیت‌هاش لذت ببرید.

 

تعداد فالوور

اینفلوئنسرها بر اساس فالوور به چهار دسته ی کلی تقسیم می‌شوند.

مگا اینفلوئنسرها

کسانی که بیش از یک میلیون فالوور دارد.

ماکرو اینفلوئنسرها

کسانی که بین صد هزار تا یک میلیون فالوور دارد.

میکرو اینفلوئنسرها

کسانی که بین ۱۰ هزار تا صد هزار تا فالوور دارد.

نانو اینفلوئنسرها

کسانی که کمتر از ۱۰ هزار تا فالوور دارند.

 

موضوع

اینفلوئنسرها بر اساس موضوع به چند دسته تقسیم می‌شوند.

 

اشخاص واقعی

افراد مشهوری که شخصیت خودشون رو صرفاً بر اساس اینستاگرام و فضای مجازی به دست نیاورده‌اند. مثل ورزشکاران، سیاستمدارها، خواننده‌ها و بازیگرها، این‌ها کسایی هستند که از زندگی شخصی و اجتماعی خودشون محتوا و پست تولید می‌کنند.

نکته‌ای که درموردشون وجود داره، می‌تونند، ماه‌ها پستی منتشر نکنند ولی همچنان مخاطبین خودشون رو داشته باشند.

لیونل مسی با ۱۶۱میلیون فالوور

کریستیانو رونالدو با ۲۳۳میلیون فالوور

ترامپ با ۲۱.۳ میلیون فالور

یا در ایران رامبد جوان، علی کریمی، هیچکس، آذری جهرمی از این نمونه‌ها هستند.

 

ویدیو طنز

کسانی که با ساخت ویدیوهای طنز و سرگرمی برای مخاطبین خودشون محتوا تولید می‌کنند. این‌ها از پردرآمدترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام هستند.

اینفلوئنسرهای این حوزه در ویدیوهای که تولید می‌کنند، معمولاً اصول کمدی رو رعایت نمی‌کنند ولی مهم‌ترین ویژگی این افراد اینِ که مردم رو می خندوند و ارتباط خیلی خوبی با فالورهای خودشون دارند.

بیشتر اینفلوئنسرهای این دسته در مرحله‌های اول برای فیلمبرداری از گوشی و امکانات ضعیف کار رو شروع می‌کنند ولی با بالا رفتن فالورها و بیشترشدن درآمد امکانات خودشون رو بالاتر می‌برند و از گریم، سناریو، دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

 ولی برای شروع اینفلوئنسری در این زمینه، همون گوشی هوشمند شما کافیه فقط نیاز به خلاقیت زیادی دارید.

ایده

طنزهای سیاسی جاشون خالیه البته خیلی زیادروی نکنید ولی با تصمیم‌ها می‌تونید، شوخی کنید و کلی فالوور جذب کنید.

حسن ریوندی ١۴.١میلیون فالوور    

محمدامین کریم‌پور ٤.٨ میلیون فالوور   

عرفان علیرضایی ۳.۶ میلیون فالوور

میلاد قاسمی‌خواه ۴ میلیون فالوور 

محسن ایزی ۳ میلیون فالوور  

در این گروه از اینفلوئنسرها هستند.

 

مد و پوشاک

این افراد کسانی هستند که در حوزه لباس فعالیت می‌کنند.

 و به تجزیه و تحلیل نوع لباس پوشیدن، رنگ‌ها در لباس‌ها یا نقد و بررسی برندهای لباس و از این دست موضوعات می‌پردازند.

 این گروه هم درآمدهای متفاوتی دارند ولی اگه بتونن فالورهای زیادی جمع کنند، شرکت‌ها و برندهای بزرگ لباس حاضراند، پول زیادی بابت تبلیغ خودشون به این اینفلوئنسرها بدهند.

اگه عاشق لباس هستید و به خودتون و تیپ‌تون خیلی اهمیت می‌دید این موضوع خیلی به کارتون میاد.

ایده

استایل‌های عروس و دامادها و نوع لباس‌پوشیدن اون‌ها متناسب با صورت و اندام‌شون رو شروع کنید.

نهال سلطانی ۱.۳ میلیون فالوور

سوگند قدرت‌شناس ۷۹۵ هزار نفر فالوور

حمید فدایی ۵۵۲ هزار فالوور       

در این گروه از اینفلوئنسرها هستند.

 

توریسم و گرشگردی

کسانی که عاشق سفر هستند و محتوا خودشون رو از دل طبیعت و کلی کار هیجان‌انگیز بدست می‌آوردند در این گروه قرار می‌گیرند.

این اینفلوئنسرها کسانی هستند که به تعداد زیاد سفر می‌روند تا بتونند تجربه خودشون رو از مسیرهای سفر و گردشگری استان‌ها یا کشورهای مختلف رو برای مخاطب‌هاشون به اشتراک بگذارند.  این کارشون باعث میشه، مخاطب بتونه برای انتخاب مقصد بعدی سفرش  راحت‌تر انتخاب کنه.

اون‌ها هم از طریق گرفتن تبلیغات و رفتن به جاهای که از قبل دعوت می‌شوند، کسب درآمد می کنند.

ایده

نوشتن سفرنامه و تبدیلش به کتاب یا نوشتن سفرنامه در بلاگ‌ها و فضای آنلاین، یه ایده ‌است که افرادی که به سفر و نوشتن علاقه دارند، می‌تونن انجامش بدهند.

هدی رستمی ۴۳۴هزار فالوور   

آسوده ایمر ۵۱۹هزار فالوور   

صحرا ۱۵۹هزار فالوور    

 

ورزش و سلامتی

چیزی که در فضای مجازی دیده می‌شه اینه که مردم و جامعه‌ی فضای‌مجازی خیلی خودشون رو نیازمند و علاقمند به ورزش می‌بینید.حالا این نیاز با ورود افرادی که عاشق ورزش هستند تا حدودی بر طرف میشه.

اینفلوئنسرهای ورزشی با آموزش تمرین‌های بدنسازی و گاهاً رشته‌های ورزشی خودشون و دادن اطلاعات تغذیه‌ای، محتواشون رو تولید می‌کنند. کار این گروه از اینفلوئنسرها اینه که به مخاطبان خودشون کمک می‌کنن تا به تناسب اندام برسند.

نحوه درآمدزایی اون‌ها از طریق فروش خدماتی مثل برنامه‌تمرینی، برنامه‌غذایی، فروختن مکمل‌های بدنسازی هست.

ایده

درمورد فرهنگ‌های صحیح استفاده از باشگاه‌های ورزشی، تولید محتوا کنید یا رشته ورزشی که تو اینستاگرام کمتر دیده شده.

پیمان رجبی ۷۱۷هزار فالوور

محمد کاشانکی ۲۷۵ هزار فالوور

یاسین لک ۱۰۹هزار فالوور 

فرشید نزاکتی ۲۰.۲هزار فالوور   

صبا ۱۲۰هزار فالوور     

از جمله این اینفلوئنسرها هستند.

 

غذا و نوشیدنی

خوشمزه‌ترین زندگی بین اینفلوئنسرها برای این بخش هست. اگه عاشق غذاخوردن و کلاً مباحث غذا هستید. دقیقاً این‌جا بین این اینفلوئنسرها می‌تونین برای خودتون شروع به کار کنید.

افراد این حوزه با تست‌کردن غذا‌ها،آموزش‎های آشپزی،گفتن تاریخچه غذاها یا حتی ارزیابی رستوران‌ها برای فالورهای خودشون محتوا تولید می‌کنند.

یکی از پر درآمدترین موضوعات برای اینفلوئنسرشدن همین بخش غذاونوشیدنی هست.

 بخشی که از طریق معرفی رستوران‌ها و پکیج‌های آموزشی آشپزی درحال کسب درآمد هستند.

ایده

  • آموزش شیرینی‌های رژیمی
  • برای بیماری‌های خاص مثل دیابتی‌ها،تیروئیدی‌ها غذا و شیرینی درست کنید.
  • شناخت قهوه و فرهنگ کافه‌نشینی.
  • غذا‌های که کمتر از نیم ساعت آماده می‌شوند.

نواب ابراهیمی ۱.۵   میلیون فالوور

مستر تیستر ۱.۲ میلیون فالوور

امیر جابری ۱.۲  میلیون فالوور

بهاره سلیمانی ۶۵۱ هزار فالوور

از این اینفلوئنسر‌ها هستند.

 

مد و آرایش

فکر می‌کنید در هیچ زمینه‌ای موفق نمی‌شید یا به هیچ کدوم از زمینه‌های بالا علاقه ندارید، من راهکار جالبی براتون دارم.

 بیایید در مورد آرایش‌های روزانه خودتون محتوا تولید کنید به زبون ساده بگم به فالور هاتون یاد بدید، چطوری خوشگل‌تر باشند. این مورد درسته که بیشتر مخاطب خانم داره ولی به آقایون هم میشه آموزش داد که چطوری زیباتر به نظر برسند.

هر چیزی که به صورت ربط داره و کمک می‌کنه مخاطب‌هاتون خوشگل‌تر بشن، سرنخی برای تولید محتوا جدید هست. شما می‌تونید با فروش لوازم‌آرایشی و بهداشتی یا تولید پکیج‌های آموزشی برای آرایش‌کردن یا تبلیغات برندهای لوازم‌آرایشی پول خوبی به دست بیارید.

ایده

جای زخم و آسیب‌های پوستی رو خیلی از مردم دارند. آموزش اینکه چطور با کمک‌گرفتن از یک سری لوازم آرایشی، جای زخم محو کنند و زیباتر بنظر برسند.

 

صدف بیوتی ۲.۷ میلیون فالوور

الناز گلرخ ۲.۸ میلیون فالوور

ملینا تاج ۱.۴ میلیون فالوور

شل بیوتی ۱.۳ میلیون فالوور

از این اینفلوئنسرها هستند.

 

ابتذال و هنجار شکنی

منفور باش، منفی باش، حال همه ازت بهم بخوره ولی تو دید باش.

این سیاست افرادی هست که تو این حوزه کار می‌کنند و هیچ محتوایی ندارند ولی خیلی‌ها با انجام‌دادن کارهایی که تو فرهنگ مردم خط قرمز هست، کلی بازدید و فالور می‌گیرند. اکثراً کسانی هستند که با تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی درآمد دارند.

بهادر وحشی، پویان مختاری، ساشا سبحانی و ندا یاسی در این گروه از اینفلوئنسرها هستند.

 

 

اگه به موضوع‌های بالا علاقمند نیستین، مشکلی وجود نداره. این موارد فقط بخشی از موضوعات مهم در بستر فضای مجازی بودند.

 خیلی از موضوع‌ها، هنوز کار نشده و جای فعالیت داره که شما کافیه فقط علاقمند اون حوزه باشید و کم‌کم شروع به یادگیری و تولید محتوا کنید.

چند موضوعی که اگر شما علاقه داشته‌باشید، می‌تونید در اونها شروع به فعالیت کنید و خیالتون راحت باشه که هنوز فعالیت زیادی در این موضوع انجام نشده و فضا برای تولیدمحتوا خوب هست.

  • محتوا های درسی
  • مینیمالیسم و سبک زندگی مینی‌مال
  • اطلاعات جغرافیای کشورها
  • فرهنگ سفر با هواپیما

 

در آخر

درسته که اینفلوئنسربودن مزایا زیادی داره اما در کنارش معایبی هم داره. اگر قصد ورود به این کسب‌وکار رو دارید و می‌خواهید از این راه به درآمد برسید، بهتره که قبل از اجرای ایده‌تون، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشید.

حداقل دوازه پست آماده کنید تا بتونید با یک سرعت مناسب منتشرشون کنید و به مشکل کم‌بودن یا آماده‌نبودن پست برنخورید.

یادتون باشه که تولیدمحتوا، یک راه سخته ولی کسی که به کارش علاقه داشته باشه و ناامید نشه، می‌تونه از این راه درآمد به دست بیاره.