×

بیشتر بدانیم

میکروکپی(Microcopy) چیه؟

میکروکپی(Microcopy) چیه؟

پوتر میگه: فقط با اضافه‌کردن چند کلمه در مکان و زمان مناسب، کاملاً می‌تونیم تجربه کاربری رو تغییر بدیم.

تا حالا توی یک وبسایت با عبارت‌های کوچیکی روبه‌رو شدی که شمارو راهنمایی کنه، چطوری عمل مورد نظرت رو انجام بدی؟ یا وقتی که می‌خواهی آنلاین خرید کنی، داخل صفحه‌‌وب، متنی رو دیدی که بهت اطمینان خاطر بده که اطلاعات شما محفوظ هستن؟ به این متن‌ها میکروکپی میگن .

 

ارتباطات، مبتنی بر کلمات هستن و اگر کسی اونها رو ندیده بگیره، نمی‌تونه ارتباط سالم و درستی داشته باشه. در نهایت این مردم هستند که از محصول و خدمات ما استفاده می‌کنن، پس ما برای انتقال اطلاعات نیاز داریم از کلمات استفاده کنیم .

درسته که میکروکپی اصطلاح جدیدی نیست، اما نقشی که در تجربه‌کاربری ایفا می‌کنه، چیزی هست که طراحان UX حتما باید از اون آگاهی داشته باشن .

برای مثال، اولین باری هست که وارد یک وبسایتی شدیم و نمی‌دونیم اونجا چخبره؟ لازم نیست نگران باشیم چرا که میکروکپی‌ها کمک می‌کنن از سردرگمی دربیاییم.

بیایید از یک تعریف ساده شروع کنیم: میکروکپی یا مایکروکپی نوشته‌های کوچکی هستند که تاثیرات بزرگی بر تجربه‌کاربری می‌گذارند .

میکروکپی‌ها بیشتر درباره اون چیزی که کاربرا رو نگران یا گمراه می‌کنه، حرف می‌زنن و تلاش می‌کنن تا این نگرانی‌ها و گمراهی‌ها کاهش پیدا کنه و کاربر در مسیر درست قرار داشته باشه .

پیام‌های هشدار، توضیحات کوتاه در فرم‌ها و اطلاعات جزئی خرید نمونه‌ای از میکروکپی‌ها هستند. شاید تصور کنید که این چند کلمه توضیح در مقابل ظاهر کلی، اهمیتی نداره، اما در واقعیت همین چند کلمه تاثیر خیلی زیادی در نرخ جذب کاربر داره .

شعار میکروکپی‌ها: ابزارهای ما استرس‌ رو از کاری که دوست دارید، انجام بدید، دور می‌کنه .

به طور کلی میکروکپی‌ها برای این سه مورد استفاده میشن :

  1. 1. انگیزه قبل از انجام فعالیت
  2. 2. دستورالعمل در حال انجام فعالیت
  3. 3. فیدبک بعد از انجام فعالیت

زمانی که تصمیم به ایجاد یک صفحه یا بخشی از یک صفحه می‌گیریم، از همون اول باید قاعده‌سازی کنیم و مشخص باشه که هدف‌مون از ایجاد اون صفحه یا بخش چیه؟

علاوه بر این نباید فراموش کنیم، میکروکپی‌ها تقریباً بخشی از هر وب‌سایت هستند، بخشی که برای تاثیرگذاری روی ذهن کاربر ایجاد شدن.

آخرین باری که توئیت کردی یا وضعیت فیسبوک ایجاد کردی، کی بود؟ میکروکپی رو که قبل از شروع تایپ، نشون داده میشه، یادته؟ این عبارت کوتاه از شما می‌خواد عملی رو انجام بدین، مثل تایپ‌کردن آنچه که اتفاق می‌افته یا در ذهن شماست.

 حالا فرض کن، تازه وارد توئیتر شدی و هیچ ایده‌ای نداری که چه چیزی رو توئیت کنی، اینجا میکروکپی به کمکت میاد. در این حالت میکروکپی به کاربر میگه که چجوری کاری رو انجام بده و به سوالاتی که ممکنه کاربر جدید از اونها بپرسه، جواب میده .

میکروکپی‌ها مارو راهنمایی می‌کنن تا همه اون‌چه که سایت می‌تونه در اختیار ما قرار بده رو پیدا کنیم که برای اولین تجربه‌کاربر خیلی مفید هست .

 

5 فایده استفاده از میکروکپی‌ها

  1. با استفاده از میکروکپی‌ها، می‌تونیم مشتری‌ها رو برای انجام عملی در وب‌سایت قانع کنیم. اگر میکروکپی‌ها رو در تبلیغات، زیرنویس‌ها و صفحات محصول استفاده کنیم، مخاطب ترغیب میشه تا عمل مورد نظر ما رو انجام بده.
  2. از اون‌جایی که میکروکپی‌ها متن اصلی نیستن با استفاده از اون‌ها با آزادی بیشتری می‌تونیم از دیدگاه و عقاید فعالیت‌مون پشتیبانی کنیم.
  3. از اون‌جایی که میکروکپی‌ها خیلی به کاربر کمک می‌کنن از عوامل جلب رضایت کاربرا محسوب میشن .
  4. میکروکپی دقیقاً در جایی که لازمه از بروز مشکلات حین انجام فعالیت جلوگیری می‌کنه و باعث صرفه جویی در وقت ، کاهش ناامیدی و احساس ناتوانی کاربر میشه .
  5. میکروکپی‌ها می‌تونن، نگرانی‌ها و تردیدهای کاربرا رو برای فعالیت و خرید در سایت‌ها برطرف کنن.

 

هدف اصلی میکروکپی‌ها، اینه که تجربه و اطلاعات کاربر یا بازدیدکنندگان در وب‌سایت‌ها رو بالا ببرن.

برای خدماتی که در ابتدا ممکنه پیچیده به نظر برسند، مراحل ساده شده یا میکروکپی‌ها، اقدام عالی محسوب میشن و با استفاده از اون‌ها می‌تونیم ابهامات محصول‌مون رو برطرف کنیم و بیشتر دربارش توضیح بدیم .

 

چطور میکروکپی خوب بنویسیم؟

امی تیبودو مدیر تیم UX در shopify میگه: نوشتن یک میکروکپی خوب یک هنره و از این جهت به شعر شباهت داره.

باید حواسمون باشه که میکروکپی‌ها روی نتیجه کار تاثیر میزارن. پس باید در نوشتن‌شون دقت کنیم. فرقی نمی‌کنه چه کسی میکروکپی‌هارو می‌نویسه هر کسی که هست، باید بدونه که از چه کلماتی استفاده کنه تا مشتری جذب بشه.

تصور کنین، یک محصول کاربردی بی‌عیب و نقص ساختیم. همه‌چیز ایده‌آل و خوبه اما کاربر نمی‌تونه با محصول ما ارتباط برقرار کنه، مشکل کجاست؟ مشکل در همون چند کلمه میکروکپی هست که اصولی و درست نوشته نشده.

 

خب در این مقاله ما می‌خوایم این مشکل رو برطرف کنیم و بگیم چطور یک میکروکپی خوب بنویسیم:

۱. نیازهای مخاطب خودمون رو درک کنیم .

اِمی در مصاحبه با adobe گفته: در نوشتن میکروکپی شما باید چیزی رو خلق کنید که معمولا برای کاربر خیلی مهمه.

در واقع سوالاتی که ممکنه برای کاربرها به وجود بیاد یا اطلاعاتی که باید بدونند رو در قالب میکروکپی عرضه کنیم.

میکروکپی یعنی از زبان مشتریا صحبت کردن. برای مثال اگر مخاطبا می‌خواهند، بدونند چطور به وب‌سایت وارد بشن، از میکروکپی در اون زمینه استفاده کنیم و به اون‌ها بگیم، راهش اینه. اونچه می‌نویسیم، می‌تونه در انجام امور به مخاطب کمک کنه .

۲. روی عبارت‌های کوتاه تمرکز کنیم.

وقتی صحبت از میکروکپی میشه، کم هم زیاده. کوتاه‌بودن پایه و اساس میکروکپی هست. هدف از میکروکوپی‌ها هدایت، اطلاع‌رسانی یا پشتیبانی. پس باید کوتاه و مفید باشند. کاربرا علاقه‌ای به خواندن دستورالعمل‌های طولانی ندارن، پس موارد ضروری رو بگیم .

۳. سعی نکنید، پیچیده حرف بزنید.

اگر چیزی برای گفتن داریم، طوری اون رو نگیم که کاربرای معمولی برای فهمیدنش به دیکشنری نیاز داشته باشن. سعی کنیم از کلمات ساده و روان استفاده کنیم. البته این قضیه زمانی که کسب‌وکار ما برای متخصصین هست، صدق نمی‌کنه. اما به طور کلی خوبه که جوری تولید‌محتوا کنیم که هرکسی از خوندن اون لذت ببره و اصل مطلب رو متوجه بشه.

۴. متنِ بیش از حد و طولانی، جذاب نیست.

در مورد میکروکپی‌ها نیز همین مسئله درسته. میکروکپی باید یک هدف رو ارائه بده و از اون کم استفاده بشه. بارگیری تعداد زیادِ میکروکپی‌ها فقط کار رو سخت میکنه .

 

و در آخر

خیلی‌خوبه که برای کاربرا حس اعتماد ایجاد کنیم و در عمل هم واقعا به حرف‌مون پایبند باشیم .