انجام حسابرسی منظم سایت به بازاریابان امکان میده تا میزان بازدید سایت و حضور دیجیتالی خودشون رو بهطور مرتب بررسی کرده و در نتایج بالاتری نسبت به رقبای خود قرار بگیرن. این ابزارها در بررسی جنبههای مختلف وبسایت از محتوا گرفته تا تصاویر و حتی ویدئوها به شما کمک میکنن و باعث میشن تا سطح کیفی سایت شما بالاتر بره و به این طریق بتونین با تغییرات الگوریتمهای گوگل، همگام باشین.
در این مقاله قصد داریم تا لیستی از محبوبترین ابزار سایت (ابزارهای رایگان) رو که هر دیجیتال مارکتر یا سئوکاری میتونه از اون استفاده کنه رو به شما کاربران معرفی کنیم.
هدف: عملکرد وبسایت و حسابرسی سئو
در سال 2007، HubSpot یه ابزار سایت به نام Website Grader منتشر کرد که به مشاغل کمک میکنه، فرصتهای بهینهسازی موتورهای جستجو رو کشف کنن. از آنجا که از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی اعمال شده، این شرکت نسخه جدید و بهبود یافتهای از این ابزار رو برای سال 2020 ساخته.
وبسایت Grader یه ابزار سایت آنلاین رایگان است که براساس معیارهای کلیدی زیر، گزارشهای شخصیسازی شده رو در اختیار شما قرار میده:
برای بهدست آوردن رتبه وبسایت خود به وبسایت Grader برین، URL و ایمیل خودتون رو وارد کنین، سپس نمره مربوط به خودتون رو بگیرین. در این سایت نمرهای بین 1 تا 100 و همچنین گزارش مفصلی از سایتتون رو در عرض چند ثانیه مشاهده خواهید کرد.
هنگامی که گزارش خودتون رو دریافت میکنین، بینشهای عملی در مورد چگونگی بهبود عملکرد وبسایت برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت رو نیز مشاهده خواهید کرد. اگر نمیدانید چگونه میتونید درجه وبسایت خود رو ارتقا بدید، میتونین یه کلاس آنلاین رایگان در آکادمی HubSpot دریافت کنین که به شما میآموزه چگونه درجه سایت خودتون رو همین امروز بهبود ببخشید.
هدف: تجزیه و تحلیل وبسایت
شاید بهترین راه برای درک نحوه مشاهده سایت شما توسط Google، سؤال از خود Google باشه. Google Webmaster Tools منابع تازه کاری هستند که اصول جستجوی گوگل رو توضیح میدن.
گوگل وبمستر تولز ( google webmaster tools) که به تازگی به نام کنسول جستجوی گوگل نیز شناخته میشه، یک سرویس رایگان از شرکت گوگله که با مانیتور کردن و بررسی سایتها جهت کمک به کسبوکارهای مختلف و قرار گرفتن در نتایج بالای سرچ گوگل عرضه شده.
به کمک این ابزار سایت شما میتونین اشکالات و خطاهای سایت خودتون رو متوجه بشین و اونها رو اصلاح کنین. همچنین تعداد بازدید کنندهها، کلمات کلیدیای که کاربران به واسطه اونها وارد سایت شما شدن، تعداد لینکهای داخلی و خارجی وبسایت و دیگر اطلاعات توسط این ابزار سایت برای شما فراهم میشه.
به عنوان مثال، ابزار سایت Google Fetch as Google به شما امکان میده یک URL خاص رو که Google اون رو میبینه، مشاهده کنین تا در هنگام عیبیابی برای عملکرد ضعیف SEO به شما کمک کنه. اطلاعات بازگشتی میتونه به شما در تغییر صفحه مورد نظر جهت دریافت نتایج بهتر کمک کنه. همچنین این اطلاعات میتونه به شما در جداکردن کدهای مشکلساز زمانی که فکر میکنید وبسایت شما هک شده نیز کمک کنه.
یکی دیگه از ویژگیهای عالی ابزارهای گوگل وب مستر PageSpeed Insights است. این ابزار سئو عملکرد سایت شما رو از نظر سرعت در هر 2 حالت دسکتاپ و موبایل اندازهگیری میکنه. از آنجایی که جستجوی تلفن همراه معمولاً سرعت بیشتری نسبت به جستجوی دسکتاپ داره، سرعت صفحه برای مشاغل مهمی که میخوان بازدیدکنندگان خودشون رو حفظ کنن، اهمیت بیشتری داره.
طبق گفته Google Developers ، ابزار ""PageSpeed Insights ارزیابی میکنه که چگونه یه صفحه بهترین عملکردهای معمول رو دنبال میکنه و نمره ای رو از 1 تا 100 برای اون محاسبه میکنه تا میزان عملکرد اون رو تخمین بزنه:
هدف: بهینهسازی لینک
برای اطمینان از اینکه پیوندهای شما در یک صفحهوب(خارجی یا داخلی) کار میکنن، ابزار سایت لینکهای من یا Check My Links رو بررسی کنین.
این جستجوگر لینکهای شکست خورده به ناشر یا ویرایشگر امکان میده تا اصلاحات مورد نیاز رو انجام بده.
این ابزار سایت رایگان تمام پیوندهای صحیح رو با رنگ سبز و اونهایی که شکست خوردهاند، رو با رنگ قرمز برجسته میکنه و باعث میشه، اون صفحاتی که کار نمیکنن یا دیگه فعال نیستند، به راحتی مشخص بشن.
هدف: اشتراک صدا
این ابزار سایت به شما امکان میده تا وبسایت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین و تعیین کنین که چگونه در مقابل رقبا قرار داره.
UpCity ابزار بررسی رایگان سایت که یک نمای کلی از رتبهبندی وبسایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر براساس کلیدواژه های اصلی به نمایش میگذاره.
هدف: حسابرسی وبسایت
ابزار حسابرسی SEO که توسط Found ارائه شده و به Found SEO Audit معروفه. ابزاری آسان برای بازاریابهایی که به دنبال شناسایی و حل خطاهای رایج SEO در وبسایت هستن. این ابزار کمک میکنه تا نسبت به رقبای خود، در نتایج بالای جستجوی گوگل قرار بگیرین.
هدف: حسابرسی وبسایت
این ابزار سایت، اطلاعاتی در مورد قدرتدامنه، پیوندها، سئوتصویر، شبکههایاجتماعی، سئوفنی صفحات، سرعتصفحه و موارد دیگه رو در اختیار کاربران قرار میده.
این گزارش جامع در کمتر از یک دقیقه تهیه میشه و جنبههای مختلف عملکرد وبسایت شما رو بررسی میکنه. این ابزار از تیکهای سبز، قرمز و نقاط تعجب زرد برای نشاندادن شدت مسئله استفاده میکنه.
همچنین در گزارش این ابزار سایت، قدرتتصاویر وبسایت شما نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیره. حتی اگر در متنها و محتواها نیز از برخی کلمات بیش از حد استفاده شده، این ابزار به شما اطلاع میده تا بتونین هرگونه تغییر لازم رو انجام بدین.
در نهایت:
لازمه که بدونید، ابزارهای سئو زیادن و هر روز نیز تعداد زیادی به اونها اضافه میشه. بنابراین اگر صاحب یک کسبوکار هستین، باید بتونین متناسب با نیازها و حجم کار سایتتون، ابزارهای موردنیاز رو بشناسین و از اونها در جهت رشد کسبوکارتون استفاده کنین.