توی دنیای امروز خرید آنلاین از سایت، بیشتر مورد استقبال مردم قرار میگیره.
شاید به خاطر گستردگی فضای وب باشه، شاید دلیلش این باشه که برای مردم قابل اعتمادتره و کلی شاید دیگه.
مهم اینه که ما هم تلاش کنیم تا سایت کسبوکارمون رو به سمتی ببریم که از این فرصت خوب استفاده کنه.
یکی از کارهایی که باید برای پیشرفت هر سایت به طور مداوم انجام بشه، تحلیل اون هست. برای تحلیل میشه از ابزارهای متفاوتی استفاده کرد که خب بعضیهاشون هزینهبره و بعضیها هم رایگان.
من قصد دارم شما رو با چندتا از این ابزارها آشنا کنم.
اولین ابزار CrazyEgg هستش. این برنامه از نقشه حرارتی استفاده میکنه و باعث میشه شما تحلیل بهتری از سایتتون داشته باشید.
منظور از نقشه حرارتی این هست که تعداد کلیک کاربرها رو در سایت نشون میده و این طوری مشخص میشه که چه قسمتی از سایت شما رو کابرها پسندیدن و چه قسمتهایی مخاطب کمتری داشته.
شیوه دوم بررسی با این ابزار، پیمایش صفحه (Scroll map) هستش و به این صورت که نشون میده کاربرها تا چه حدی در صفحه شما پیمایش میکنن و خب این باعث میشه تا شما متوجه بشید مطالب بالای صفحه در سایت رو تا چه حد بهینه کنید.
شیوه سوم تحلیل با این ابزار Confetti هست. این شیوه تحلیل باعث میشه متوجه بشیم کاربر کجای صفحه کلیک کرده و ترتیب این کلیکها چطور بوده.
و آخرین شیوه مورد استفاده توی این ابزار Overlay هستش. این شیوه تحلیل نشون میده که در هر بخش سایت چه تعداد کلیکی صورت گرفته و خب با این کار متوجه محبوبیت قسمتهای مختلف صفحه سایت میشید.
برای استفاده از این ابزار باید هزینه پرداخت کنید اما شما میتونید تنها سی روز از اشتراک رایگان این ابزار بهرهمند بشید.
خب اینم دومین ابزار تحلیل سایت.
این ابزار شیوه کارش به این صورت هست که میاد طی چند ماه از صفحه سایت شما فیلم میگیره و درنهایت عملکرش رو گزارش میده.
همین اول بگم که این سایت پولی هست اما شما میتویند توی استفاده اول، 500 فیلم رایگان رو از این ابزار بگیرید. این 500 فیلم یکجا داده نمیشه بلکه هر ماه 100 فیلم و طی 5 ماه 500 فیلم از صفحه سایت شما به همراه آنالیز اون در اختیارتون قرار میده اما هر ماه اطلاعات قبلی رو پاک میکنه و شما دیگه بهش دسترسی ندارید.
حالا که خیالمون راحت شد میشه از این ابزار حداقل 5 ماه بهره برد، بریم سراغ شیوه کارش.
بعد از ثبتنام توی این ابزار برای شما کدی ارسال میشه که شما باید در کد html تمام صفحههای سایتتون قرار بدید.
این ابزار اطلاعاتی از قبیل تعداد فیلمهایی که در حال ضبط هستن، تعداد کاربرانی که صفحه شما رو دیدن، تعداد صفحاتی که از سایت شما دیده شده، فعالیت هر کاربر از لحظه ورود تا خروج، موقعیت مکانی کاربر، میزان اسکورل کاربر، تعداد بازدید از یک صفحه خاص، زمان بازدید از یک صفحه خاص، میزان زمانی که طول کشیده تا صفحه انتخابی کاربر لود بشه، نظرات کاربر، میزان رضایت کاربرو... را نمایش میده.
استفاده از این ابزار باعث میشه شما از شیوه تحلیل نقشه حرارتی هم بهرهمند بشید.
تنظیم این ابزار به طور خودکار بر روی 100 فیلم هستش که یعنی فیلم تمام کاربرانی که وارد صفحه میشوند رو ضبط کن. اما شما میتونید با تغییر این میزان به 50 بخوایید که از هر دو کاربر ورودی به طور تصادفی فیلم یکی رو ضبط کنه. این کار برای زمان استفاده رایگان میتونه مفید باشه.
یه ابزار جدید و قوی هست که شباهتهای زیادی به ابزار قبلی داره.
این ابزار رو میشه به دو قسمت تبدیل کرد؛ یکی برای آنالیز سایت و یکی برای گرفتن بازخورد(feedback) از کاربر.
با استفاده از نقشه گرمایی این ابزار میشه میزان تعامل کاربر، تعداد کلیک و بازدید کاربر رو رسد کرد و همچنین میشه با این برنامه حرکت کاربر رو دید و ضبط کرد و درنهایت متوجه این شد که کاربر چه نیازی داره، از چه طریقی به ما رسیده، چه صفحههایی از سایت مارو چک کرده، چه میزانی کلیک کرده، چه علاقههایی داشته و...
نکته جالبی که توی این نرمافزار توجه منو جلب کرد این هست که با سوالاتی که طراحی کرده، میشه متوجه شد که چرا کاربر محصولاتی رو برای خرید انتخاب کرده اما درنهایت سبد خرید رو رها کرده.
برای قسمت فیدبک از کاربران، این ابزار قابلیتی رو در اختیار ما میزاره که بتونیم از کاربر سوالاتی بپرسیم مثلا درحین خروج کاربر، از او بپرسیم که چقدر از خدمات ما راضی بودید یا چقدر احتمال داره سایت مارو به دوستان یا همکاراتون معرفی کنید.
باید بدونیم که برای ارائه خدمات بهتر به کاربر اول باید هدفش رو شناخت و این کار با انجام نظرسنجی بهتره انجام بشه. برای این کار میشه از فرمهای نظرسنجی این ابزار کمک گرفت و بازخورد کاربر رو مشاهده کرد.
برای استفاده از این ابزار باید مبلغی رو هزینه کنید.
حرف آخر من به شما:)
تحلیل سایت رو پشت گوش نندازید. مهمترین روش برای بهبود و پیشرفت یه سایت، تحلیل اون و درنهایت بهبود شراطیش هست. پس حتما سایتتون رو با ابزارهای پیشنهادی ما و یا هر ابزاری که کار با آن را بلدید، تحلیل کنید.