در دنیای امروز که همه چیز در حال پیشرفت، بازاریابی هم به رشد خودش ادامه میده؛ اما اصول اولیهاش رو هرگز فراموش نمیکنه و برای هم راستاشدن با شرایط جامعه، خودش رو گسترش میده.
اگر ما بتونیم در مورد هر تغییری، چیزی یاد بگیریم و نسبت به اون، کاری انجام بدیم، قطعا راه درست پیشرفت رو یاد گرفتیم.
باید بدونیم که شرکتهای موفق، با تغییر کردن، رشد میکنن یا با مقاومت در برابر تغییر، نابود میشن. عدم سازگاری با تغییرات موجود، دلیل اصلی این شکست هستش.
قصد داریم در این مقاله شیوههایی از بازاریابی به نام بازاریابی چریکی رو بررسی کنیم، که به بازاریابی ما، قدرت میدهن.
در کل، بازاریابی چریکی به مجموعه استراتژیهای آسان و ارزان برای بهدست آوردن سودهای کلان از تجارت کوچک ما، گفته میشه. اگر بازاریابی چریکی به درستی اجرا بشه، بین مردم سر و صدای زیادی ایجاد میکنه و تاثیر ماندگاری هم روی اونها میگذاره.
همین اول، راز مهم این شیوه بازاریابی رو با هم یاد بگیریم؛ هنر توجه کردن.
به یاد داشتن این راز، باعث پیشرفت توی کسبوکارمون و زنده نگهداشتن اون میشه. در ادامه سعی داریم، راههایی از بازایابی چریکی، رو با هم بررسی کنیم.
فرض کنیم که یه کمپینی راهاندازی کردیم و حالا اونو از طریق بلاگهای مردمی( در واقع مردمی نیست بلکه از طرف شرکت خودمونه ) به دیگران اطلاعرسانی میکنیم و اخبار شرکت رو بازنشر میکنیم.
شاید این کار مثل ریپورتاژ آگهی به نظر بیاد، اما باید بدونیم که در ریپورتاژ آگهی، بالای تمام مقالات نوشته میشه (این مقاله یک ریپورتاژ آگهیست و ما هیچ مسئولیتی در قبال صحت و عدم صحت اطلاعات آن نداریم!) اما در این روش ما نسبت به اخبار و اطلاعرسانیها، مسئولیم و مهمتر این که، این کار به صورت رایگان انجام میشه.
این کار باعث میشه اخبار و اطلاعرسانیهای ما به طور خودبهخود و توسط افراد علاقهمند، منتشر بشه و به دست افراد بیشتری برسه.
توی این نوع از بازاریابی باید خیلی خلاق باشیم چون که با توجه و علاقه مردم سروکار داریم. فرض کنیم بیلبوردی رو برای تبلیغ کسبوکارمون با تصاویر و نوشتههای خلاقانهای طراحی کردیم و حالا نصب شده، اگر این بیلبورد به حدی خلاق و جذاب باشه، توجه افراد رو جلب میکنه و حتی باعث میشه از اون عکس بگیرن و برای دوستان خودشون بفرستن و یا حتی یه عده با اضافهکردن چندتا عکس یا نوشته حالت تمسخر بهش بدن. تمام اینها باعث جلب توجه افراد و درنهایت تبدیل شدن به مخاطب کسبوکارمون میشه.
دلیل اینکه اسم این روش رو ویروسی گذاشتن، انتشار سریع تبلیغات ما بین کاربران هستش.
برای تبلیغ برند و یا کسبوکارمون، ما میتونیم از راههایی استفاده کنیم که هزینه گزافی دارن. اما افراد که، تنها توی خیابونها و جادههای معروف نیستند. جاهای زیادی توی سطح شهر وجود داره که ما میتونیم پوسترها و تبلیغاتمون رو اونجا به طور رایگان نصب کنیم. تنها نکتهای که باید رعایت کنیم، خلق تصویرها و نوشتههای خلاقانه و جذابه که توجه مردم رو به خودش جلب کنه.
تا اینجا راههایی رو نام بردیم که جز روشهای بازاریابی چریکی بودن. قطعاً این روشها به این تعداد ختم نمیشه و هزاران راه جذاب دیگه وجود داره. برای ادامه قصد داریم از کارهایی که باید انجام بدیم تا در تبلیغاتمون، خلاقیت ایجاد کنیم، حرف بزنیم.
پیامی که قصد داریم از طریق بازاریابی به مشتری برسونیم رو مشخص کنیم و تمام تبلیغات رو در اون راستا پیش ببریم.
شناسایی مخاطبان هدف در روش بازاریابی چریکی اهمیت بیشتری نسبت به روشهای دیگه بازاریابی داره. پس مخاطب هدفمون رو مشخص کنیم.
برای کسبوکارمون، کمپین طراحی کنیم. برای طراحی کمپین، اول نکات مثبت و نقاط قوت محصول یا خدماتمون رو شناسایی کنیم؛ بعد این نکات مثبت رو به مفاهیمی تبدیل کنیم که برای مشتریا ارزش ایجاد میکنه یا نیاز اونها رو برطرف میکنه.
در این نوع بازاریابی باید از عناصری توی محیط شهری استفاده میشه مثل مجسمهها و...
برای این نوع بازاریابی، سراغ مکانهای سرپوشیده باید بریم. مثل متروها، پاساژها، دانشگاهها و...
در این روش باید از افرادی برای تبلیغات برند یا کسبوکارمون در رویدادها (مثل جشنها و یا کنسرتها و...) استفاده کنیم. البته این کار بدون هماهنگی با برگزارکنندگان اون رویداد انجام میشه.
تمام موردهای بالا در این مورد جا میگیرن اما با این تفاوت که باید توجه و تمرکزمون بر روی برقراری روابط با یک برند خاص باشه.
حرف آخر :)
بازاریابی انواع مختلفی داره که ما توی این مقاله سعی کردیم از بازاریابی چریکی صحبت کنیم.
یادمون باشه که این شیوه بازاریابی، هزینه کمی داره و بیشتر با خلاقیت و هنر شما سروکار داره. توی این شیوه باید حتماً حتماً، اول مخاطب هدفمون رو بشناسیم و بعد شروع به تبلیغات بکنیم.